Op vrijdag 5 juni jl. vond een blokkade van het Maagdenhuis plaats door studenten en hun sympathisanten om te strijden voor betere arbeidsvoorwaarden van tijdelijke medewerkers van de UvA. Hierbij werden de toegangsdeuren en nooduitgangen geblokkeerd. In de middag bestormden ongeveer twintig mensen in zwarte pakken met bivakmutsen het Bungehuis.

Ook de COR heeft de volle aandacht voor de doorgeslagen flexschil en de zwakke rechtspositie van medewerkers met een tijdelijke aanstelling in deze tijd van bezuinigingen. Echter, de commissie HRM van de COR is uitgebreid bezig met vertegenwoordigers van het Lokaal Overleg, het vakbondscomité en de actiegroepen van medewerkers juist om deze situatie zowel op beleidsniveau als op individueel niveau alle aandacht te geven die het verdient. Die overleggen zijn constructief maar de problemen zijn niet in een dag opgelost. Dat kost tijd en aandacht. Het is van belang dat iedereen gemotiveerd blijft om daar constructief aan bij te dragen. De actie van vrijdag heeft daarbij niet geholpen. Integendeel, het was intimiderend voor de medewerkers in het Maagdenhuis en het Bungehuis en het werkt demotiverend en vertragend voor de mensen die aan de democratisering werken en meer specifiek aan het oplossen van de problematiek van de flexwerkers. Vervolgens werd er op zaterdag 6 juni een ‘mail to all’ verstuurd waar onwaarheden in stonden en een onheuse persoonlijke aanval gedaan werd op de rector en waarnemend voorzitter. Dit soort acties helpt ons niet vooruit. De revolutionaire acties van de afgelopen maanden hebben veel in gang gezet. Nu is het tijd om op een creatieve en constructieve manier samen aan hervormingen te werken. De COR roept alle studenten en hun sympathisanten op om onze medewerkers daarbij te helpen door het proces dat in gang is gezet niet te verstoren.