De footprint analyse die in 2019 werd uitgevoerd dient bij deze doelstelling als nulmeting. Hieruit bleek dat de UvA, naar schatting, 18 duizend ton CO2 uitstoot voor mobiliteit. Dit is circa 26% van de gehele UvA uitstoot (zoals meegenomen in deze meting). Verder gespecificeerd gaat het om:
Er zijn op dit moment als gevolg van COVID en de contractering van een nieuwe dienstverlener geen actuele data beschikbaar die inzicht geven in de ontwikkeling van deze reisgerelateerde uitstoot.
In 2021 is er een nieuw boekingsportal ingericht en is nieuw reisbeleid in werking getreden dat met name gericht is op het terugdringen van korte vluchten. Hierin is opgenomen dat we niet meer vliegen naar bestemmingen die met de trein binnen 6 uur bereikbaar zijn en dat de trein de nadrukkelijke voorkeursoptie is bij bestemmingen die binnen 8 uur bereikbaar zijn. Dit beleid is geïntegreerd in het nieuwe boekingsportaal voor dienstreizen, lees meer over duurzaam reizen.
Stand van zaken is, gezien de gebrekkige registratie van de treinreizen, op dit moment niet goed te monitoren.
Stand van zaken is, gezien de gebrekkige registratie van de vliegreizen, op dit moment niet goed te monitoren.
Een steekproef uit de reisgegevens uit 2019 wijst uit dat de meeste vliegkilometers worden gemaakt bij lange vliegreizen. 65% van de kilometers is intercontinentaal. 30% van de vliegkilometers wordt gemaakt naar 'verre' Europese bestemmingen die met de trein niet binnen 8 uur bereikbaar zijn. Slechts 5% van de vliegkilometers wordt gemaakt naar bestemmingen die binnen 8 uur bereikbaar zijn met de trein en hiervan betreft slechts 2% vliegverkeer naar bestemmingen die binnen 6 uur per trein te bereizen zijn.
Uit bovenstaande volgt dat de impact van de nu geldende treinreiszones (binnen 6 uur verplicht, binnen acht uur de voorkeursoptie) op zijn best een gering effect hebben op de gehele uitstoot. Het maken van langere treinreizen binnen Europa en vooral ook een reductie van het aantal intercontinentale vliegkilometers zou aanvullende winst kunnen opleveren.
Lees meer over de maatregelen in het White Paper Duurzaamheid (PDF, 19 p.).
In het reisbeleid is in 2021 opgenomen dat we in principe niet meer vliegen naar bestemmingen die met de trein binnen 6 uur bereikbaar zijn. Deze kunnen alleen in uitzonderingssituaties en na goedkeuring door een leidinggevende worden geboekt.
Het voornemen treinreizen naar bestemmingen die binnen 8 uur bereikt kunnen worden als voorkeursoptie in het boekingsportal aan te bieden is tot nu toe slechts ten dele uitgevoerd. Een banner roept op tot het nemen van de trein. Maar treinreizen worden niet nadrukkelijk als voorkeursoptie gepresenteerd omdat de dienstverlener niet de mogelijkheid had dit te doen.
Een banner in het boekingsportal roept hiertoe op.
Hiertoe zijn nog geen stappen ondernomen omdat we willen zorgen dat (bijna) alle vluchten via het nieuwe boekingsportal worden geboek voordat we aanvullende drempels opwerpen.
Persoonlijk vervoer per auto voor dienstreizen wordt alleen nog vergoed wanneer reizen per OV onwerkbaar is. Beleid op dit punt is nog niet aangepast.
We geven geen parkeerplaatsen uit aan medewerkers, behoudens medische indicatie. Beleid op dit punt is nog niet aangepast.
We compenseren de CO2 uitstoot van alle dienstreizen met gold standard compensatie. Met het kopen van compensatie is in 2022 gestart. Gold standard compensatie was voor 2022 helaas niet beschikbaar.
We faciliteren het e-fietsgebruik door laadfaciliteiten aan te bieden. En we onderzoeken andere mogelijkheden om gebruik van de e-bike te stimuleren, zoals het verstrekken van een voorschot voor de aanschaf van een (e-)fiets. De regeling voor het fiscaal aantrekkelijk aanschaffen van een (e-)fiets is verruimd.
We nemen administratieve maatregelen om transparantie te creëren ten aanzien van de gereisde afstanden en om medewerkers beter inzicht te kunnen geven in de milieu-impact van hun reizen. in 2022 is een groot mobiliteitsonderzoek (intranet) uitgevoerd.
Op alle campussen bieden we uitstekende voorzieningen voor vergaderen op afstand. Naar aanleiding van de COVID pandemie hebben deze faciliteiten zich snel ontwikkeld.
We gaan onderzoek doen naar mogelijkheden voor het laten volgen van (grote) UvA congressen op afstand. Op dit moment wordt onderzocht of sprekers mogelijk als hologram kunnen deelnemen aan UvA congressen.
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.