Doelstellingen en actuele stand van zaken
25% reductie ecologische footprint van alle reizen in 2026
De footprint analyse die in 2019 werd uitgevoerd dient bij deze doelstelling als nulmeting. Hieruit bleek dat de UvA, naar schatting, 18 duizend ton CO2 uitstoot voor mobiliteit. Dit is circa 26% van de gehele UvA uitstoot (zoals meegenomen in deze meting). Verder gespecificeerd gaat het om:
- 11.341 ton Woon- werkverkeer studenten
- 3.838 ton Buitenlandse dienstreizen
- 2.678 ton Woon-werkverkeer medewerkers
Er zijn op dit moment als gevolg van COVID en de contractering van een nieuwe dienstverlener geen actuele data beschikbaar die inzicht geven in de ontwikkeling van deze reisgerelateerde uitstoot.
Er worden (nagenoeg) geen vluchten meer gemaakt naar steden die met de trein binnen 6 uur bereikbaar zijn.
In 2021 is er een nieuw boekingsportal ingericht en is nieuw reisbeleid in werking getreden dat met name gericht is op het terugdringen van korte vluchten. Hierin is opgenomen dat we niet meer vliegen naar bestemmingen die met de trein binnen 6 uur bereikbaar zijn en dat de trein de nadrukkelijke voorkeursoptie is bij bestemmingen die binnen 8 uur bereikbaar zijn. Dit beleid is geïntegreerd in het nieuwe boekingsportaal voor dienstreizen, lees meer over duurzaam reizen.
Het treingebruik naar steden die per trein op meer dan 6 uur van Amsterdam liggen verdubbelt
Stand van zaken is, gezien de gebrekkige registratie van de treinreizen, op dit moment niet goed te monitoren.
We realiseren een absolute afname in het aantal gevlogen kilometers
Stand van zaken is, gezien de gebrekkige registratie van de vliegreizen, op dit moment niet goed te monitoren.
We onderzoeken wat de meest effectieve manieren zijn om uitstoot van reizen terug te dringen
Een steekproef uit de reisgegevens uit 2019 wijst uit dat de meeste vliegkilometers worden gemaakt bij lange vliegreizen. 65% van de kilometers is intercontinentaal. 30% van de vliegkilometers wordt gemaakt naar 'verre' Europese bestemmingen die met de trein niet binnen 8 uur bereikbaar zijn. Slechts 5% van de vliegkilometers wordt gemaakt naar bestemmingen die binnen 8 uur bereikbaar zijn met de trein en hiervan betreft slechts 2% vliegverkeer naar bestemmingen die binnen 6 uur per trein te bereizen zijn.
Uit bovenstaande volgt dat de impact van de nu geldende treinreiszones (binnen 6 uur verplicht, binnen acht uur de voorkeursoptie) op zijn best een gering effect hebben op de gehele uitstoot. Het maken van langere treinreizen binnen Europa en vooral ook een reductie van het aantal intercontinentale vliegkilometers zou aanvullende winst kunnen opleveren.
Status voorgenomen maatregelen
Lees meer over de maatregelen in het White Paper Duurzaamheid (PDF, 19 p.).
-
Er wordt niet meer gevlogen naar bestemmingen die binnen 6 uur met de trein bereikbaar zijn
In het reisbeleid is in 2021 opgenomen dat we in principe niet meer vliegen naar bestemmingen die met de trein binnen 6 uur bereikbaar zijn. Deze kunnen alleen in uitzonderingssituaties en na goedkeuring door een leidinggevende worden geboekt.
-
Treinreizen naar bestemmingen die binnen 8 uur bereikt kunnen worden hebben de voorkeur
Het voornemen treinreizen naar bestemmingen die binnen 8 uur bereikt kunnen worden als voorkeursoptie in het boekingsportal aan te bieden is tot nu toe slechts ten dele uitgevoerd. Een banner roept op tot het nemen van de trein. Maar treinreizen worden niet nadrukkelijk als voorkeursoptie gepresenteerd omdat de dienstverlener niet de mogelijkheid had dit te doen.
-
Het nemen van directe vluchten (bij middellange afstand) wordt gestimuleerd
Een banner in het boekingsportal roept hiertoe op.
-
De invoering van een interne reële CO2-prijs wordt onderzocht
Hiertoe zijn nog geen stappen ondernomen omdat we willen zorgen dat (bijna) alle vluchten via het nieuwe boekingsportal worden geboek voordat we aanvullende drempels opwerpen.
-
Vergoeding persoonlijk vervoer per auto versus het OV
Persoonlijk vervoer per auto voor dienstreizen wordt alleen nog vergoed wanneer reizen per OV onwerkbaar is. Beleid op dit punt is nog niet aangepast.
-
Parkeerplaatsen voor medewerkers
We geven geen parkeerplaatsen uit aan medewerkers, behoudens medische indicatie. Beleid op dit punt is nog niet aangepast.
-
Compensatie CO2 uitstoot van dienstreizen
We compenseren de CO2 uitstoot van alle dienstreizen met gold standard compensatie. Met het kopen van compensatie is in 2022 gestart. Gold standard compensatie was voor 2022 helaas niet beschikbaar.
-
Faciliteren van e-fietsgebruik
We faciliteren het e-fietsgebruik door laadfaciliteiten aan te bieden. En we onderzoeken andere mogelijkheden om gebruik van de e-bike te stimuleren, zoals het verstrekken van een voorschot voor de aanschaf van een (e-)fiets. De regeling voor het fiscaal aantrekkelijk aanschaffen van een (e-)fiets is verruimd.
-
Transparantie creëren ten aanzien van de milieu-impact van reizen
We nemen administratieve maatregelen om transparantie te creëren ten aanzien van de gereisde afstanden en om medewerkers beter inzicht te kunnen geven in de milieu-impact van hun reizen. in 2022 is een groot mobiliteitsonderzoek (intranet) uitgevoerd.
-
Voorzieningen voor vergaderen op afstand
Op alle campussen bieden we uitstekende voorzieningen voor vergaderen op afstand. Naar aanleiding van de COVID pandemie hebben deze faciliteiten zich snel ontwikkeld.
-
Congressen op afstand
We gaan onderzoek doen naar mogelijkheden voor het laten volgen van (grote) UvA congressen op afstand. Op dit moment wordt onderzocht of sprekers mogelijk als hologram kunnen deelnemen aan UvA congressen.
-
Wat we verder gaan doen om de voetafdruk van reizen te verkleinen
- De UvA is fietsambassadeur van het hoger onderwijs. Dit betekent dat we medewerkers en studenten stimuleren om op de fiets naar de campus te komen.
- We zijn bezig met het opzetten van een Bike Kitchen, een werkplaats waar studenten en medewerkers onder begeleiding hun eigen fiets kunnen repareren.