Om de CO2 voetafdruk van voedsel ter verkleinen, maar ook om verdere impact op het milieu te reduceren is het nodig om de consumptie van dierlijke producten te verkleinen. Ook een keuze voor producten met een lagere impact, bijvoorbeeld kip in plaats van rund, of een keuze voor meer lokale of duurzamer geproduceerd voedsel kan bijdragen.
Bij de catering voor vergaderingen en bijeenkomsten is een vegetarisch assortiment de standaard. Dat heeft in 2022 geresulteerd in 83 procent vegetarisch en 6 procent veganistische verkoop bij dit soort bijeenkomsten. In 2019 was 30 procent van deze catering vegetarisch en 3 procent veganistisch.
In 2019 was de CO2-uitstoot van het in de kantine verkochte voedsel 175 ton. Data wordt geüpdatet wanneer er meer gegevens bekend zijn.
Na afstudeeropdrachten en veel meer aandacht bij de cateraar hieruit voortkomend verwachten we dat er winst is geboekt, maar er zijn op dit moment nog geen actuele data beschikbaar.
Lees meer over de maatregelen in het White Paper Duurzaamheid (PDF, 19 p.).
Dit willen we dusdanig wijzigen dat de 50% CO2 uitstoot-reductie wordt bereikt. Sinds 2019 is vegetarisch de standaard bij deze lunches. Het afnemen van vlees is echter nog wel mogelijk. In 2019 was de CO2-uitstoot van dit soort catering 75 ton. Nieuwe gegevens worden in 2023 verwacht.
Het verminderen van de verkoop van alle dierlijke eiwitten heeft de aandacht. Het aandeel vlees van herkauwers blijkt bijzonder klein. Om deze reden is op dit punt nog geen verdere actie ondernomen. In 2023 zullen de data opnieuw worden geanalyseerd. Om inzicht te krijgen in het effect van andere ingrepen is in 2022 is het aanbod in kaart gebracht Daarnaast is een pilot uitgevoerd op 3 UvA-locaties waarbij 80% van het assortiment vegetarisch en veganistisch was om het effect van een groter vegetarisch en veganistisch aanbod te onderzoeken.
In 2022 was 21 procent van de omzet in café’s en restaurants op de campus afkomstig van veganistische producten. 50 procent van de omzet was op basis van vegetarische producten.
Dit onderzoek wordt uitgevoerd in 2022-2023.
In 2022 was 52 procent van de omzet uit de automaten vegetarisch en 48 procent veganistisch. 0.5 procent van de omzet kwam uit vleehoudende producten, denk aan broodjes met vleeswaren.
Gereed. In de praktijk nog niet getest vanwege de coronamaatregelen. Vervolg in 2022/2023. Het onderzoek is gericht op verspilling in het proces en hoe dit kan worden verbeterd.
Diverse pilots gestart waarvan nudging een onderdeel is (2022).
De verkoop van niet koolzuurhoudend water in eenmalige verpakkingen in catering, banqueting en drankautomaten is gestopt in september 2021 en het aantal watertappunten in de panden is flink uitgebreid.
Er is een pilot gedaan met vegan melk in koffieautomaten. Op basis van deze pilot wordt nu vegan melk aangeboden in verschillende koffieautomaten in UvA-gebouwen.
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.