Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Om de CO2 voetafdruk van voedsel ter verkleinen, maar ook om verdere impact op het milieu te reduceren is het nodig om de consumptie van dierlijke producten te verkleinen. Ook een keuze voor producten met een lagere impact, bijvoorbeeld kip in plaats van rund, of een keuze voor meer lokale of duurzamer geproduceerd voedsel kan bijdragen.

Doelstellingen en actuele stand van zaken

50% reductie van onze CO2-uitstoot door catering bij vergaderingen en bijeenkomsten in 2022 ten opzichte van 2018.

Momenteel meten we aan de hand van de verkoop van vega(n) maaltijden de gevolgen van de eiwittransitie. Zolang de CO2 meting niet bepaald kan worden is dit onze doelstelling. De 50% verkoop hebben we inmiddels behaald wat maakt dat we voor 2026 een doelstelling van 70% hebben bepaald.

De CO2-uitstoot van in de kantine verkocht voedsel met 25% verkleinen in 2026 ten opzichte van 2019.

In 2019 was de CO2-uitstoot van het in de kantine verkochte voedsel 175 ton. Data wordt geüpdatet wanneer er meer gegevens bekend zijn. De UvA heeft een partij ingeschakeld om aan een oplossing te werken om CO2-uitstoot van de foodstromen te kunnen meten.

We willen voedselverspilling tegengaan. In 2026 dit moet met 25% gereduceerd zijn.

Na afstudeeropdrachten en veel meer aandacht bij de cateraar hieruit voortkomend verwachten we dat er winst is geboekt, maar er zijn op dit moment nog geen actuele data beschikbaar.

Status voorgenomen maatregelen

Lees meer over de maatregelen in het White Paper Duurzaamheid (PDF, 19 p.).

  • Aandeel vlees en zuivel in geserveerde lunches reduceren.

    Data met betrekking tot de CO2 uitstoot van de catering in 2023 zijn niet beschikbaar, er zijn wel cijfers met betrekking tot de hoeveelheid vegetarische en veganistische producten.

    In restaurants en cafés is ruim 22% van de omzet veganistisch en bijna 44% vegetarisch. Banqueting (lunches, borrels en dergelijke) worden standaard, maar niet verplicht, vegetarisch aangeboden. In deze categorie was ruim 56% van de omzet vegetarisch en bijna 22% veganistisch.

  • Schrappen vlees van herkauwers uit het assortiment van de cateraar.

    Het aandeel vlees is al heel laag in banqueting en vending en fors afgenomen in horeca op de campussen. Daar waar nog vlees ligt is dit vaak gevogelte. De transitie van vegetarisch naar veganistisch verloopt trager. Dit past beter in de aanpak van Food Governance 2.0 aangezien veel aspecten invloed uitoefenen op dit dossier.

  • Verminderen van dierlijke eiwitten bij restaurants en cafe's op de campussen.

    Er is een actueel dashboard beschikbaar met de cijfers voor eiwittransitie. Dit dashboard meet continu op basis van verkoopgegevens welk aandeel vegetarisch en veganistisch is, gemeten over het gehele assortiment incl. Vending en banqueting.

  • Onderzoek naar milieu-impact van voedsel in banqueting en kantines.

    Continu lopen er projecten samen met onderwijs en onderzoek en worden acties uitgezet om de geleerde lessen daarvan te implementeren. Veelal zijn zaken dan geheel of gedeeltelijk terug te relateren naar milieu impact. Denk aan verminderen van verspilling, transitie van vlees naar vega naar vegan, duurzamer transport, korte keten, etc. De bovenliggende meetlat is daar o.a. CO2 uitstoot. Zie hiervoor toelichting bij het onderdeel CO2-uitstoot.

  • Een (afstudeer)onderzoek naar de mate van verspilling.

    In 2023 is er een stageonderzoek verricht naar de voedselverspilling (cijfermatig) in banqueting en is er tevens een afstudeeronderzoek gedaan naar de mogelijkheden om het bestelgedrag op dit vlak te beïnvloeden. Daarnaast zal met behulp van een grotere groep studenten van Voeding en Diëtetiek (HvA) het aantal metingen worden opgevoerd om een betrouwbaar beeld te krijgen van de huidige verspilling (nulmeting).

    Acties vanuit de afstudeeropdracht om bestellers te helpen om hun bestelgedrag aan te passen zijn uitgezet. Het gaat hierbij om het komen tot een systeem waarbij deelnemers aan een event zelf de keuze maken uit een beschikbaar aanbod voor banqueting. Hiermee krijgen zij meer verantwoordelijkheid voor hun consumptiegedrag. Het tijdig afmelden om no shows te voorkomen is een oplossing voor de langere termijn.

  • Nudgen om consumptie van plantaardig voedsel te stimuleren.

    Deze actie wordt gestimuleerd, maar de uitvoering ervan ligt met name bij de exploitanten. In banqueting is dit al succesvol door de aanpak van de banquetingmap. Concrete cijfers zijn beschikbaar in een dashboard eiwittransitie. In horeca verloopt dit moeizamer, maar in de cijfers is duidelijk zichtbaar dat inspanning wel resultaat oplevert. Inmiddels wordt er vanuit Facility Services ook beleid ontwikkeld om lokale ondernemers op de campussen concreet mee te gaan nemen in verbeterslagen.

Overige maatregelen