Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

De juiste afbeeldingen kunnen je communicatie-uiting net dat beetje extra geven, ze helpen je bij het vertellen van je verhaal. Volg deze richtlijnen om te zorgen voor boeiende fotografie die past bij de UvA-huisstijl.

Perspectief

Fotografeer de situatie bij voorkeur van zo dichtbij mogelijk. Dit perspectief geeft de kijker het gevoel onderdeel te zijn van de foto. Op deze manier wordt ook een emotie zichtbaarder. Let ook op het aantal personen en spullen op de foto. Te veel personen en spullen leiden af van de boodschap.

Echt en herkenbaar

Breng het gevoel van de UvA gemeenschap in beeld, met mensen die ons elke dag, op onze verschillende campussen, omringen. De lichtval is natuurlijk. Wanneer binnen wordt gefotografeerd, wordt bij voorkeur niet geflitst. De foto’s worden niet bewerkt. Natuurlijk daglicht in de fotografie benadrukt het open en tolerante karakter van de UvA. De foto’s zijn contrastrijk, maar niet verzadigd. Gebruik alleen stockfoto's wanneer dit absoluut noodzakelijk is.

Natuurlijk en spontaan 

Beelden die een spontane interactie laten zien, zullen een realistisch en postief gevoel overbrengen bij je publiek. Vermijd foto's die geposeerd en onnatuurlijk lijken. 

Diversiteit en internationaal

Zorg ervoor dat de fotografie een gevarieerd beeld van de academische gemeenschap weergeeft. Bijvoorbeeld man/vrouw, culturele achtergrond, leeftijd en een mix aan studenten, docenten, wetenschappers en andere professionals.

Blijf actueel 

Zorg ervoor dat je de fotografie regelmatig vernieuwt. Zo blijven je afbeeldingen relevant en up-to-date. Vermijd het gebruik van foto's die er gedateerd uitzien.

Op zoek naar mooie foto's? Bureau Communicatie helpt je graag! 

  • Beeldbank

    De beeldbank van de UvA bevat prachtige, professionele foto's die perfect zijn voor jouw marketing- en communicatiemiddelen. Foto’s die beschikbaar worden gemaakt in de beeldbank zijn vrij te gebruiken, tenzij anders vermeld. Beelden kunnen gebruikt worden voor bijvoorbeeld covers, posters, brochures en presentaties en zijn geschikt om een verhaal context te geven of een uiting aantrekkelijker te maken. 

    1. Gebruiksvoorwaarden
    De naam van de fotograaf moet altijd vermeld worden in publicaties. Indien er een gebruiksbeperking geldt voor de foto - dit zijn foto’s die speciaal gemaakt zijn om een bepaald onderwerp of een specifieke opleiding te illustreren, en vaak gebruikt worden als merkbeeld - mogen deze niet voor andere doeleinden gebruikt worden.

    2. Uploaden naar beeldbank
    Wil je een beeld uploaden naar de beeldbank? Dan dient je beeld te voldoen aan onderstaande voorwaarden:

    1. Het beeld is rechtenvrij of rechten zijn afgekocht door de UvA. 
    2. Bevat het beeld een gebruiksbeperking? Vermeld dit bij je upload. 
    3. Vermeld altijd de naam van de fotograaf.
    4. Staan er personen op de foto, dan dient de foto voorzien te zijn van een portretrechtformulier van de geportreteerde(n).  

    3. Zoektips 
    Om foto's te vinden, kun je zoeken op (tref)woorden die voorkomen in de beschrijving van de foto of gebruik maken van zoekfilters (b.v. datum of locatie). 

    Beeldbank

  • Externe beeldbanken

    Kun je niet het geschikte beeld vinden in de UvA beeldbank, dan kun je ook een beroep doen op deze beeldbanken 

    • Collectie Universiteitsgeschiedenis 
      Contact: Marike van Roon
      E: m.vanroon@uva.nl
    • Fotoarchief Universiteitsblad Folia  
      Folia werkt met een aantal fotografen in dienst of als freelancer. Het archief kan door iedereen worden geraadpleegd. Bel van tevoren wanneer dat schikt. De foto’s zijn niet rechtenvrij, bij gebruik dient men zelf contact op te nemen met de fotograaf. 
      Contact: Stefanie Gude
      T: +31 (0)20 525 3981
      E: redactie@folia.nl