Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

De Universiteit van Amsterdam hanteert één hoofdmerk, bestaande uit het beeldmerk en woordmerk. Op deze manier maakt iedereen gebruik van de (internationale) naamsbekendheid en reputatie van de UvA.

Daaronder is het mogelijk om één toevoeging te plaatsen, voor extra herkenbaarheid. Dit noemen wij de tweede laag. Het hoofdmerk en de tweede laag versterken elkaar.Namen die in de tweede laag gebruikt kunnen worden, zijn in juli 2019 vastgesteld. Samen vormen ze de merkarchitectuur van de Universiteit van Amsterdam. Op de pagina UvA-logo vind je de complete lijst, inclusief downloads van de logo's. Het toepassen van de tweede laag is niet verplicht, je mag ook alleen het UvA-logo gebruiken.

Korte en lange naam

Wetenschapsdisciplines, organisatieonderdelen en onderzoeksinstituten kunnen gebruikmaken van twee varianten, afhankelijk van de lengte van de naam in de tweede laag. Dit systeem gebruik je bijvoorbeeld in drukwerk, powerpointpresentaties, of video’s. We gebruiken dit niet in overkoepelende communicatie, bewegwijzering en gebouwbelettering. Hier komt alleen het logo van de Universiteit van Amsterdam.

Voorbeeld logo grote typografie
Voorbeeld tweede laag met grote typografie
Voorbeeld Kleine typografie
Voorbeeld tweede laag met kleinere typografie

De afspraken op een rij

  • Het hoofdmerk is beschikbaar als Nederlandstalig en Engelstalig logo. 
  • Bij keuze voor een toevoeging van de tweede laag staat herkenning door buitenwereld voorop, niet de interne organisatiestructuur.
  • Het voeren van een eigen logo is niet toegestaan.
  • Opleidingen, projecten, afdelingen en activiteiten komen niet in tweede laag. 
  • De naamgeving in de tweede laag bestaat niet uit een afkorting.
  • Overkoepelende communicatie blijft onveranderd; deze wordt niet onder een tweede laag gebracht.
  • Voor samenwerkingsverbanden blijven de in de huisstijl opgenomen uitgangspunten gehandhaafd; bij samenwerkingsverbanden wordt geen gebruikgemaakt van een tweede laag. 
  • Er bestaan onderdelen (publieksmerken) van de UvA met een door het College van Bestuur goedgekeurde eigen identiteit en merkbeleid, gericht op markten buiten het primaire proces en/of met commerciële activiteiten waarbij een apart merkbeleid / differentiatie relevant is. Hiervoor dient altijd goedkeuring te worden gevraagd bij het CvB; de connectie met de UvA wordt daarbij visueel en tekstueel vastgelegd. 
  • De lijst op uva.nl/huisstijl met toegestane namen in de tweede laag is actueel. Aanvullingen op de lijst worden eens per jaar in april via een collegebesluit vastgelegd. Aanvragen of aanvullingen op de merkarchitectuur kunnen worden gedaan via de huisstijlcoördinator. 

Zelf aan de slag?

Wil je aan de slag en een uiting maken voor de UvA? Download dan het juiste logo. Staat de naamgeving er niet bij, dan is die niet aangevraagd door de decaan van de faculteit. Bekijk dan de overige huisstijlrichtlijnen voor de mogelijkheden. Hier vind je een aantal hulpmiddelen die je op weg helpen: