Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

dhr. prof. dr. R.G. (Ruben) Fukkink

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding
Programme group: Preventive Youth Care
Fotograaf: Jeroen Oerlemans

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 127
  • Kamernummer: D9.11
Postadres
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
Contactgegevens
  • Profiel

    Expertise

    kinderopvang, dagopvang, buitenschoolse opvang, pedagogische kwaliteit, opleiding en training van pedagogisch medewerkers, voor- en vroegschoolse educatie, video-feedback, meta-analyse, instrumentconstructie en -validatie 

  • Publicaties

    2019

    • Elffers, L., Fukkink, R. G., & Oostdam, R. J. (2019). De ontwikkeling van leerlingen naar eigen aard en aanleg: Van Kohnstamms personalisme naar de huidige roep om meer maatwerk in het onderwijs. Pedagogische Studiën, 95(5/6), 341-352. https://doi.org/http://www.pedagogischestudien.nl/search?identifier=681976
    • Fukkink, R. G. (2019). Kansen voor kinderen in de Amsterdamse kinderopvang. In H. van de Werfhorst, & E. van Hest (Eds.), Gelijke kansen in de stad (pp. 23-35). Amsterdam University Press. https://doi.org/10.5117/9789463728829
    • Fukkink, R. G., & van Verseveld, M. (Accepted/In press). Inclusive Early Childhood Education and Care: A Longitudinal Study into the Growth of Interprofessional Collaboration. Journal of Interprofessional Care. https://doi.org/10.1080/13561820.2019.1650731
    • Fukkink, R. G., Helmerhorst, K. O. W., Gevers Deynoot-Schaub, M. J. J. M., & Sluiter, R. M. V. (2019). Training interaction skills of pre-service ECEC teachers: Moving from in-service to pre-service professional development. Early Childhood Education Journal, 47(4), 497-507. https://doi.org/10.1007/s10643-019-00928-6
    • Fukkink, R. G., Sluiter, R. M. V., Gevers Deynoot-Schaub, M. J. J. M., & Helmerhorst, K. O. W. (2019). A Comparative Exploration of the Pedagogical Quality of Parent-Led Child Care Centers and Regular Child Care in The Netherlands. Early Education and Development, 30(1), 98-113. https://doi.org/10.1080/10409289.2018.1514844 [details]
    • Fukkink, R., Jilink, L., op den Kelder, R., Zijlmans, K., Bollen, I., & Koopman, L. (2019). The development of interaction skills in vocational training: A mixed-methods study of Dutch pre-service teachers. Early Childhood Education Journal, 47(3), 321-329. https://doi.org/10.1007/s10643-019-00927-7
    • Helmerhorst, K. O. W., Colonnesi, C., & Fukkink, R. G. (Accepted/In press). Caregiver’s Mind-Mindedness in Early Center-based Childcare. Early Education and Development, 30(7). https://doi.org/10.1080/10409289.2019.1593076
    • Oostdam, R. J., Koerhuis, M-J., & Fukkink, R. G. (2019). Maladaptive behavior in relation to the basic psychological needs of students in secondary education. European Journal of Psychology of Education. https://doi.org/10.1007/s10212-018-0397-6
    • Sindahl, T., Fukkink, R. G., & Helles, R. (Accepted/In press). SMS Counselling at a Child Helpline: Counsellor Strategies, Children’s Stressors, and Well-being. British Journal of Guidance & Counselling.
    • Teepe, R., Molenaar, I., Oostdam, R. J., Fukkink, R. G., & Verhoeven, L. (2019). Helping parents to enhance toddler’s vocabulary development: Effects of a family literacy program. Early Childhood Research Quarterly, 57, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.03.001
    • Toussaint, N., Streppel, M., Mul, S., Schreurs, A., Balledux, M., van Drongelen, K., ... Weijs, P. (2019). A preschool-based intervention for Early Childhood Education and Care (ECEC) teachers in promoting healthy eating and physical activity in toddlers: Study protocol of the cluster randomized controlled trial PreSchool@HealthyWeight. BMC Public Health, 19. https://doi.org/10.1186/s12889-019-6611-x
    • van Batenburg, E. S. L., Oostdam, R. J., van Gelderen, A. J. S., Fukkink, R. G., & de Jong, N. H. (2019). Oral Interaction in the EFL Classroom: The Effects of Instructional Focus and Task Type on Learner Affect. The Modern Language Journal, 103(1), 308-326. https://doi.org/10.1111/modl.12545
    • van Batenburg, E. S. L., Oostdam, R. J., van Gelderen, A. J. S., Fukkink, R., & de Jong, N. H. (2019). The Effects of Instructional Focus and Task Type on Pre-Vocational Learners’ Ability in EFL Oral Interaction. International Journal of Applied Linguistics, 1-38. https://doi.org/10.1075/itl.18027.van
    • van Straaten, T., Wilschut, A. H. J., Oostdam, R. J., & Fukkink, R. (2019). Fostering students’ appraisals of the relevance of history by comparing analogous cases of an enduring human issue: A quasi-experimental study. Cognition and Instruction, 1-22. https://doi.org/10.1080/07370008.2019.1614590, https://doi.org/10.1080/07370008.2019.1614590
    • van Verseveld, M., Fukkink, R. G., Fekkes, M., & Oostdam, R. J. (Accepted/In press). Effects of Anti-bullying Programs on Teachers' Interventions in Bullying Situations: A Meta-Analysis. Psychology in the Schools. https://doi.org/10.1002/pits.22283

    2018

    • Egert, F., Fukkink, R. G., & Eckhardt, A. G. (2018). Impact of In-Service Professional Development Programs for Early Childhood Teachers on Quality Ratings and Child Outcomes: A Meta-Analysis. Review of Educational Research, 88(3), 401-433. https://doi.org/10.3102/0034654317751918 [details]
    • Jilink, L., Fukkink, R., & Huijbregts, S. (2018). Effects of early childhood education training and video interaction guidance on teachers’ interactive skills. Journal of Early Childhood Teacher Education, 39(4), 278-292. https://doi.org/10.1080/10901027.2017.1408042 [details]
    • Oattes, H., Oostdam, R., De Graaff, R., Fukkink, R., & Wilschut, A. (2018). Content and Language Integrated Learning in Dutch bilingual education: How Dutch history teachers focus on second language teaching. Dutch Journal of Applied Linguistics, 7(2), 156-176. https://doi.org/10.1075/dujal.18003.oat [details]
    • van Batenburg, E. S. L., Oostdam, R. J., van Gelderen, A. J. S., Fukkink, R. G., & de Jong, N. H. (2018). Evaluating opportunities in Dutch EFL course books for developing pre-vocational learners’ oral interactional ability. Language Teaching Research. https://doi.org/10.1177/1362168818804258
    • van Liempd, I. M. J. A., Oudgenoeg-Paz, O., Fukkink, R. G., & Leseman, P. P. M. (2018). Young children’s exploration of the indoor play space in center-based childcare. Early Childhood Research Quarterly, 43, 33-41. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2017.11.005 [details]

    2017

    • Colonnesi, C., van Polanen, M., Tavecchio, L. W. C., & Fukkink, R. G. (2017). Mind-Mindedness of Male and Female Caregivers in Childcare and the Relation to Sensitivity and Attachment: An Exploratory Study. Infant Behavior and Development, 48(B), 134-146. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2017.04.006 [details]
    • Egert, F., Eckhardt, A. G., & Fukkink, R. G. (2017). Zentrale Wirkmechanismen von Weiterbildungen zur Qualitätssteigerung in Kindertageseinrichtungen: Ein narratives Review. Frühe Bildung, 6(2), 58-66. https://doi.org/10.1026/2191-9186/a000309 [details]
    • Fukkink, R. G., Jilink, L., & Oostdam, R. J. (2017). A Meta-analysis of the Impact of Early Childhood Interventions on the Development of Children in the Netherlands: An Inconvenient Truth? European Early Childhood Education Research Journal. https://doi.org/10.1080/1350293X.2017.1356579
    • Helmerhorst, K. O. W., Fukkink, R. G., Riksen-Walraven, J. M. A., Gevers Deynoot-Schaub, M. J. J. M., & Tavecchio, L. W. C. (2017). Improving quality of the child care environment through a consultancy programme for centre directors. International Journal of Early Years Education, 25(4), 361-378. https://doi.org/10.1080/09669760.2017.1321528 [details]
    • Helmerhorst, K. O. W., Riksen-Walraven, J. M. A., Fukkink, R. G., Tavecchio, L. W. C., & Gevers Deynoot-Schaub, M. J. J. M. (2017). Effects of the Caregiver Interaction Profile Training on caregiver-child interactions in Dutch child care centers: a randomized controlled trial. Child and Youth Care Forum, 46(3), 413-436. https://doi.org/10.1007/s10566-016-9383-9 [details]
    • Nieuwboer, C. C., Fukkink, R. G., & Hermanns, J. M. A. (2017). Analysing empowerment-oriented email consultation for parents: development of the Guiding the Empowerment Process model. Child & Family Social Work, 22(S3), 61-71. https://doi.org/10.1111/cfs.12185 [details]
    • Oulali, I., Bos, H. M. W., van den Akker, A. L., Fukkink, R. G., Merry, M. S., & Overbeek, G. J. (2017). Development and validation of the Religious Collective Self-Esteem scale for children. Psychology of Religion and Spirituality. https://doi.org/10.1037/rel0000145
    • Teepe, R. C., Molenaar, I., Oostdam, R., Fukkink, R., & Verhoeven, L. (2017). Children's executive and social functioning and family context as predictors of preschool vocabulary. Learning and Individual Differences, 57, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.05.012 [details]
    • van Polanen, M., Colonnesi, C., Tavecchio, L. W. C., & Fukkink, R. G. (2017). Caregiver gender important for boys and girls? Gender-specific child-caregiver interactions and attachment relations. Early Education and Development.
    • van Polanen, M., Colonnesi, C., Tavecchio, L. W. C., Blokhuis, S., & Fukkink, R. G. (2017). Men and women in child care: Sensitive and stimulating behaviors of caregivers in childcare: Are men different from women? European Early Childhood Education Research Journal, 25(3), 412-424. https://doi.org/10.1080/1350293X.2017.1308165

    2016

    • Fukkink, R. G., Bruns, S., & Ligtvoet, R. (2016). Voices of children from around the globe: An international analysis of children’s issues at child helplines. Children & Society, 30(6), 510-519. https://doi.org/10.1111/chso.12150 [details]
    • Fukkink, R., & Boogaard, M. (2016). Pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang in Nederland. Pedagogische Studiën, 93, 2-14. [details]
    • Nieuwboer, C. C., & Fukkink, R. G. (2016). Peer and Professional Online Support for Parents. In G. Riva, B. K. Wiederhold, & P. Cipresso (Eds.), The psychology of social networking: Vol. 1: Personal Experience in Online Communities (Vol. 1, pp. 15-29). Warsaw: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110473780 [details]
    • Oostdam, R. J., Koerhuis, M. J. C., & Fukkink, R. G. (2016). Het verband tussen ongewenst gedrag en de leerpsychologische behoeften van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Pedagogische Studiën, 93(2), 97-116. [details]

    2015

    • Helmerhorst, K. O. W., Riksen-Walraven, J. M. A., Gevers Deynoot-Schaub, M. J. J. M., Tavecchio, L. W. C., & Fukkink, R. G. (2015). Child care quality in The Netherlands over the years: a closer look. Early Education and Development, 26(1), 89-105. https://doi.org/10.1080/10409289.2014.948784 [details]
    • Nieuwboer, C. C., Fukkink, R. G., & Hermanns, J. M. A. (2015). Adherence to and effects of the use of the Guiding the Empowerment Process Model in single session email consultation. British Journal of Guidance & Counselling, 43(1), 131-143. https://doi.org/10.1080/03069885.2014.929636 [details]

    2014

    • Helmerhorst, K. O. W., Riksen-Walraven, J. M., Vermeer, H. J., Fukkink, R. G., & Tavecchio, L. W. C. (2014). Measuring interactive skills of caregivers in child care centers: development and validation of the Caregiver Interaction Profile scales. Early Education and Development, 25(5), 770-790. https://doi.org/10.1080/10409289.2014.840482 [details]
    • Nieuwboer, C. C., Fukkink, R. G., & Hermanns, J. M. A. (2014). Practitioner response to parental need in email consultation: how do they match? A content analysis. Child & Youth Care Forum, 43(5), 553-567. https://doi.org/10.1007/s10566-014-9253-2 [details]

    2013

    • Nieuwboer, C. C., Fukkink, R. G., & Hermanns, J. M. A. (2013). Online programs as tools to improve parenting: A meta-analytic review. Children and Youth Services Review, 35(11), 1823-1829. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2013.08.008 [details]
    • Nieuwboer, C. C., Fukkink, R. G., & Hermanns, J. M. A. (2013). Peer and professional parenting support on the Internet: A systematic review. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(7), 518-528. https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0547 [details]
    • Ploeger, S., & Fukkink, R. (2013). Interprofessionele samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs in vier Europese steden. Pedagogiek, 33(3), 209-226. [details]

    2011

    • Fukkink, R. (2011). Kwaliteit en uitkomsten van 'online' ondersteuning van jongeren. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 50(6), 312-320. [details]
    • Fukkink, R. (2011). Peer counseling in an online chat service: a content analysis of social support. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(4), 247-251. https://doi.org/10.1089/cyber.2010.0163 [details]
    • Fukkink, R. G., Trienekens, N., & Kramer, L. J. C. (2011). Video feedback in education and training: putting learning in the picture. Educational Psychology Review, 23(1), 45-63. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9144-5 [details]
    • Fukkink, R., Kennedy, H., & Todd, L. (2011). What is the evidence that VIG is effective? In H. Kennedy, M. Landor, & L. Todd (Eds.), Video interaction guidance: a relationship-based intervention to promote attunement, empathy and wellbeing (pp. 82-104). London: Jessica Kingsley Publishers. [details]

    2010

    • Fukkink, R. G. (2010). Missing pages from the book? A study of textbooks for Dutch early childhood teacher education. Teaching and Teacher Education, 26(3), 371-376. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.01.015 [details]
    • Fukkink, R. G., & Tavecchio, L. W. C. (2010). Effects of Video Interaction Guidance on early childhood teachers. Teaching and Teacher Education, 26(8), 1652-1659. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.06.016 [details]
    • Fukkink, R., & Blok, H. (2010). Home-based and institutional early childhood education and care services. In P. Peterson, E. Baker, & B. McGaw (Eds.), International Encyclopedia of Education, 3th ed. (pp. 98-103). Elsevier. [details]

    2009

    2008

    • Fukkink, R. G. (2008). Video feedback in widescreen: A meta-analysis of family programs. Clinical Psychology Review, 28(6), 904-916. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2008.01.003 [details]
    • Vermeer, H. J., van IJzendoorn, M. H., de Kruif, R. E. L., Fukkink, R. G., Tavecchio, L. W. C., Riksen-Walraven, J. M., & van Zeijl, J. (2008). Child care quality in the Netherlands: trends in quality over the years 1995-2005. Journal of Genetic Psychology, 169(4), 360-385. https://doi.org/10.3200/GNTP.169.4.360-385 [details]

    2019

    • Elffers, L., Fukkink, R., Jansen, D., Helms, R., Timmerman, G., Fix, M., & Lusse, M. (2019). Aanvullend onderwijs: leren en ontwikkelen naast de school: Een verkennende schets van het landschap van aanvullend onderwijs in Nederland. Startimpulsproject Gelijke kansen voor een diverse jeugd.

    2016

    • Fukkink, R. G., Sluiter, R. M. V., Gevers Deynoot-Schaub, M. J. J. M., & Helmerhorst, K. O. W. (2016). De pedagogische kwaliteit van de ouderparticipatiecrèche in 2016; Draaiers en hun relaties met kinderen in beeld: Tussenrapport. Amsterdam: Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek. [details]
    • Jilink, L., Fukkink, R., & Huijbregts, S. (2016). Effecten van video interactie begeleiding en training in voor- en vroegschoolse educatie op de interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam. [details]

    2014

    • Fukkink, R., Vink, C., & Bosscher, N. (2014). Think parents! Putting parents at the heart of parenting support. Amsterdam: SWP. [details]
    • Gevers Deynoot-Schaub, M. J. J. M., Helmerhorst, K. O. W., Fukkink, R. G., & Bollen, I. (2014). Ontwikkeling meetinstrument pedagogische kwaliteit gastouderopvang. Amsterdam: Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek / Kohnstamm Instituut. [details]

    2013

    • Fukkink, R. G., Gevers Deynoot-Schaub, M. J. J. M., Helmerhorst, K. O. W., Bollen, I., & Riksen-Walraven, J. M. A. (2013). Pedagogische kwaliteit van de kinderopvang voor 0- tot 4-jarigen in Nederlandse kinderdagverblijven in 2012. Amsterdam: NCKO. [details]

    2011

    • Fukkink, R. G. (2011). Effecten van een innovatief lichtsysteem op het welbevinden: kinderen op het kinderdagverblijf een maand gevolgd. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.
    • Fukkink, R. G., Helmerhorst, K. O. W., Gevers Deynoot-Schaub, M. J. J. M., de Kruif, R. E. L., Tavecchio, L. W. C., & Riksen-Walraven, J. M. A. (2011). Pedagogische kwaliteit van de kinderopvang en de ontwikkeling van jonge kinderen: een longitudinale studie. Amsterdam: Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek.
    • Fukkink, R., & Trienekens, N. (2011). Effectstudie van het Alert4You-project. Amsterdam: Kohnstamm Instituut, Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Klein Velderman, M., Pannebakker, F. D., Fukkink, R. G., de Wolff, M. S., van Dommelen, P., Luijk, P. C. M., ... Reijneveld, S. A. (2011). De effectiviteit van kortdurende video-hometraining in de jeugdgezondheidszorg: resultaten van een studie in gezinnen met overmatige spanning als gevolg van een excessief huilende baby. Leiden: TNO. [details]

    2009

    • Boogaard, M., Fukkink, R. G., Schreuder, L., Veen, A., Felix, C., ten Hagen, I., ... Trienekens, N. (2009). Pedagogische kwaliteiten van buitenschoolse opvang: de ontwikkeling van een meetinstrument. (SCO-rapport; No. 821). Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. [details]
    • de Kruif, R. E. L., Riksen-Walraven, J. M. A., Gevers Deynoot-Schaub, M. J. J. M., Helmerhorst, K. O. W., Tavecchio, L. W. C., & Fukkink, R. G. (2009). Pedagogische kwaliteit van de opvang voor 0- tot 4-jarigen in Nederlandse kinderdagverblijven in 2008. Amsterdam: Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek. [details]

    2008

    • Fukkink, R. (2008). A contextual analysis of social function, general stimulation and child participation in educational facilities for young children in the Netherlands. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. [details]
    • Fukkink, R. G. (2008). Een contextuele analyse van de sociale functie, brede stimulering en kinderparticipatie in voorzieningen voor jonge kinderen in Nederland. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut.
    • Fukkink, R., & van der Laan, P. (2008). Facetten van de Diamant-groep: eindrapportage van de gezamenlijke observatiegroep van Cordaan en MOC 't Kabouterhuis. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. [details]

    2019

    2018

    • Balledux, M., Doornenbal, J., Fukkink, R., Spoelstra, J., van Verseveld, M., & van Yperen, T. (2018). Resultaten van de proeftuinen van PACT: Inclusie door interprofessionele samenwerking in kindvoorzieningen 0-6 jaar (samenwerking kinderopvang, basisonderwijs en jeugdzorg). In V. de Waal (Ed.), Interprofessioneel werken en innoveren in teams: Samenwerking in nieuwe praktijken (pp. 193-208). Bussum: Uitgeverij Coutinho. [details]
    • Fukkink, R. G. (2018). Vragenbank Educatief Partnerschap.
    • Fukkink, R., Negenman, M., Vandekerckhove, A., Jørgensen, N. J., Larsen, V., & Jager, J. (2018). A polyphonic perspective on socially inclusive early childhood education and care: Urban views from Belgium, Denmark, Slovenia and the Netherlands. Amsterdam: Amsterdam University of Applied Sciences. [details]
    • Ploeger, S., & Fukkink, R. (Eds.) (2018). Interprofessionalisering in kinderopvang en onderwijs: Een vergelijkende studie in vier Europese steden. In V. de Waal (Ed.), Interprofessioneel werken en innoveren in teams: Samenwerking in nieuwe praktijken (pp. 249-266). Bussum: Uitgeverij Coutinho. [details]

    2017

    • Doornenbal, J., Fukkink, R., van Yperen, T., Balledux, M., Spoelstra, J., & van Verseveld, M. (2017). Inclusie door interprofessionele samenwerking: Resultaten van de proeftuinen van PACT. Kinderopvangfonds. [details]
    • Fukkink, R. (2017). Pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang. Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK). [details]
    • Fukkink, R. (Ed.) (2017). De Nederlandse kinderopvang in wetenschappelijk perspectief. Amsterdam: SWP. [details]
    • Jilink, L., & Fukkink, R. (2017). Effecten van kinderopvang op het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen: een overzicht van Nederlands onderzoek. In R. Fukkink (Ed.), De Nederlandse kinderopvang in wetenschappelijk perspectief (pp. 87-115). Amsterdam: SWP. [details]

    2016

    • Boendermaker, L., Metz, J., Fukkink, R., Rumping, S., & van Verseveld, M. (2016). Samenwerken in de pedagogische civil society. In R. Fukkink, & R. Oostdam (Eds.), Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context: Van startbekwaam naar stadsbekwaam (pp. 185-194). Bussum: Coutinho. [details]
    • Fukkink, R. (2016). Samenwerking rond het kleine kind in de grote stad. In R. Fukkink, & R. Oostdam (Eds.), Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context: Van startbekwaam naar stadsbekwaam (pp. 217-224). Bussum: Coutinho. [details]
    • Fukkink, R., & Oostdam, R. (2016). Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context: Van startbekwaam naar stadsbekwaam. Bussum: Coutinho. [details]
    • Fukkink, R., & Oostdam, R. (2016). Inleiding. In Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context: Van startbekwaam naar stadsbekwaam (pp. 17-19). Bussum: Coutinho. [details]
    • Fukkink, R., & Oostdam, R. (2016). Onderwijs en opvoeding in een (groot)stedelijke omgeving. In R. Fukkink, & R. Oostdam (Eds.), Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context: Van startbekwaam naar stadsbekwaam (pp. 23-32). Bussum: Coutinho. [details]
    • Fukkink, R., & Oostdam, R. (2016). Werken in een (groot)stedelijke omgeving. Van Twaalf tot Achttien, 26(special), 2-3. [details]
    • Fukkink, R., Jilink, L., & Oostdam, R. (2016). Hoe verder met de voor- en vroegschoolse educatie? Uitkomsten van een meta-analyse naar effecten op de ontwikkeling van kinderen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 55(5), 203-210. [details]
    • Fukkink, R., Jilink, L., & Oostdam, R. (2016). VVE: Wat werkt en wat niet? Wereld van het Jonge Kind, 43(6), 4-7. [details]
    • Fukkink, R., van Otterloo, S., Cohen, L., van der Wouden, M., & Zijlstra, B. (2016). Leerlingen in het Amsterdamse onderwijs: Verschillende stadsdelen, verschillende schoolloopbanen? Amsterdam: Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. [details]
    • Fukkink, R., van Verseveld, M., Soeterik, I., & van Mulligen, R. (2016). De diversiteitswijzer: Handleiding. Amsterdam: Hogeschool/Universitaire PABO van Amsterdam. [details]
    • Riffi, E., Fukkink, R., & Oostdam, R. (2016). Interprofessionele samenwerking in de grote stad. In R. Fukkink, & R. Oostdam (Eds.), Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context: Van startbekwaam naar stadsbekwaam (pp. 67-76). Bussum: Coutinho. [details]
    • van Verseveld, M., & Fukkink, R. (2016). De diversiteitswijzer: Vragenlijst diversiteitscompetenties. Amsterdam: Hogeschool/Universitaire PABO van Amsterdam. [details]

    2015

    • Fukkink, R. (2015). Van startbekwaam tot stadsbekwaam. Pedagogiek in Praktijk, 21(85), 32-35. [details]
    • Fukkink, R. (2015). Werken met kinderen = samenwerken. Wereld van het Jonge Kind, 42(10), 4-7. [details]
    • Fukkink, R. G. (2015). Van startbekwaam tot stadsbekwaam: effecten en ervaringen van leerkrachten bij 'urban education'. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 54(8), 350-361.
    • Fukkink, R., & van Verseveld, M. (2015). Oudercursussen, zijn ze er nog? Pedagogiek in Praktijk, 21(88), 20-23. [details]
    • Fukkink, R., Huijbregts, S., & Todd, L. (2015). Effects of Video Enhanced reflective Practice (VERP). In H. Kennedy, M. Landor, & L. Todd (Eds.), Video Enhanced Reflective Practice: Professional Development Through Attuned Interactions (pp. 242-254). London: Jessica Kingsley Publishers. [details]
    • Fukkink, R., Jilink, L., & Oostdam, R. (2015). Met de blik op de toekomst: een meta-analyse van studies uit de 21e eeuw naar effecten van vve op de ontwikkeling van kinderen in Nederland. Hogeschool van Amsterdam. [details]
    • van Verseveld, M., Ex, C., Fukkink, R., & Reumerman, R. (2015). Visie van professionals: Hoe actueel zijn preventieve oudercursussen? Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam. [details]

    2014

    • Doornenbal, J., & Fukkink, R. (2014). Samenwerking aan de randen van het onderwijs. In R. Oostdam, & P. de Vries (Eds.), Samen werken aan leren en opvoeden: Basisboek over ouders en school (pp. 227-236). Bussum: Coutinho. [details]
    • Fukkink, R. (2014). Werken aan pedagogische kwaliteit. (Oratiereeks). Amsterdam: Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Fukkink, R. (2014). Samenvatting van Werken aan pedagogische kwaliteit. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 53(11), 471-480. [details]
    • Fukkink, R. (2014). Werken aan pedagogische kwaliteit: wie maakt het onderscheid tussen knollen en citroenen? BBMP, 7(7), 32-36. [details]
    • Fukkink, R. G. (Author). (2014). Opleiden tot pedagoog. Web publication/site, Utrecht: NVO. Retrieved from http://www.nvo.nl/Download.aspx?File=1537 [details]
    • Fukkink, R. G., Vink, C., & Bosscher, N. (Eds.) (2014). Think Parents! European perspectives on parental support.
    • Gevers Deynoot-Schaub, M. J. J. M., Helmerhorst, K. O. W., Bollen, I., & Fukkink, R. G. (2014). Pedagogische kwaliteit van de opvang voor 2- tot 4-jarigen in Nederlandse peuterspeelzalen in 2013. Amsterdam: Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek. [details]
    • Pijzel, F., & Fukkink, R. (2014). 100 jaar aan uitdagingen in opvoedingsondersteuning. Amsterdam: Vereniging Kinderverzorging en Opvoeding. [details]
    • Veen, A., Fukkink, R., Gevers Deynoot-Schaub, M. J. J. M., Heurter, A. M. H., Helmerhorst, K., & Bollen, I. (2014). Pedagogische kwaliteit gemeten in peuterspeelzalen: Uitkomsten uit het pre-COOL cohortonderzoek en het NCKO-onderzoek naast elkaar gezet. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. [details]
    • van Dongen, D., Fukkink, R., de Groot, W., van Kesteren, M., Onink-Emde, C. S. J., Schreuder, E. T., ... Willems, I. (2014). Ambities voor kinderen in de kinderopvang: kwaliteitsvisie kinderopvang 2014 en verder. Utrecht: Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK). [details]

    2013

    • Fukkink, R., & van Reemst, E. (2013). Factsheet Pedagogische kwaliteit kinderopvang. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam. [details]
    • Pijzel, F., & Fukkink, R. (2013). Hoe opvoedingsondersteuning begon in Nederland. Pedagogiek in Praktijk, 19(74), 44-47. [details]

    2011

    • Fukkink, R., & Hermanns, J. M. A. (2011). Barns erfaringer med hjelp via telefon og chat. In B. L. Solberg (Ed.), Kors på halsen: fagrapport 2012 (pp. 35-49). Oslo: Røde Kors. [details]
    • Schreuder, L., Boogaard, M., Fukkink, R., & Hoex, J. (2011). Pedagogisch kader kindercentra 4-13 jaar: springplank naar een gefundeerde aanpak in de buitenschoolse opvang. Amsterdam: Reed Business. [details]

    2010

    • Fukkink, R. G. (2010). Maandelijkse rubriek in Management Kinderopvang over kinderopvangonderzoek. Management Kinderopvang.
    • Fukkink, R. G., & Papadopoulou, D. (2010). Leeswijzer stabiliteitsgegevens: landelijke stabiliteitsgegevens uit NCKO-onderzoek. Amsterdam: NCKO (Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek). [details]

    2009

    • Gevers Deynoot-Schaub, M., Fukkink, R., Riksen-Walraven, M., de Kruif, R., Helmerhorst, K., & Tavecchio, L. (2009). De NCKO-Kwaliteitsmonitor: het instrument waarmee kinderdagverblijven zelf hun pedagogische kwaliteit in kaart kunnen brengen. Amsterdam: SWP. [details]

    2008

    • Boogaard, M., Fukkink, R., & Felix, C. (2008). Chillen, skaten, gamen: opvattingen over kwalitatief goede buitenschoolse opvang in Nederland. (SCO-rapport; No. 787). Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. [details]
    • Fukkink, R. (2008). Evaluatie van het SHare In Trust-project. (SCO-rapport; No. 805). Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. [details]
    • Fukkink, R. (2008). Evaluation. In F. Schalken (Ed.), Handbook for implementing online counseling. setting up a child helpline via the internet (pp. 63-66). Amsterdam: Child Helpline International. [details]
    • Veen, A., Boogaard, M., Fukkink, R., & Valkestijn, M. (2008). Wat heb je gedaan vandaag? Een onderzoek naar opvang en educatie rond de basisschool: aanbod, wensen en behoeften. (SCO-rapport; No. 790). Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. [details]

    2016

    • Fukkink, R. G., Jilink, L., & Oostdam, R. J. (2016). Met de blik op de toekomst. Kleine kinderen, grote verwachtingen. Paper presented at Onderwijs Research Dagen (ORD) 2016, Rotterdam, Netherlands.
    • Helmerhorst, K. O. W., Riksen-Walraven, J. M. A., Gevers Deynoot-Schaub, M. J. J. M., Fukkink, R. G., & Tavecchio, L. W. C. (2016). Moderating effects of the Caregiver Interaction Profile (CIP) Training on caregiver-child interactions in child care centers. Paper presented at 31st International Congress of Psychology (ICP), Yokohama, Japan.
    • Teepe, R., Molenaar, I., Oostdam, R. J., Fukkink, R. G., & Verhoeven, L. (2016). Executive and social functioning as predictors of vocabulary knowledge in monolingual and bilingual preschool children: [presentation in symposium]. Paper presented at EARLI SIG Learning and Development in Early Childhood, Porto, Portugal.

    2015

    • Helmerhorst, K. O. W., Riksen-Walraven, J. M. A., Fukkink, R. G., Gevers Deynoot-Schaub, M. J. J. M., & Tavecchio, L. W. C. (2015). Effects of the Caregiver Interaction Profile (CIP) Training on caregiver-child interactions in child care centers. Poster session presented at Biennial Meeting of the Society for Research on Child Development (SRCD) 2015 , Philadelphia, United States.
    • Koerhuis, M-J., Oostdam, R. J., & Fukkink, R. (2015). Maladaptive behavior of students in secondary education and their psychological learning needs. Paper presented at 16th Biennial conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) 2015, Limassol, Cyprus.
    • Koerhuis, M-J., Oostdam, R. J., & Fukkink, R. (2015). Ongewenst gedrag van leerlingen in het vo in relatie tot hun drie leerpsychologische basisbehoeften. Paper presented at Onderwijs Research Dagen, Leiden, Netherlands.

    Lidmaatschap

    • Fukkink, R. G. (2014). Chair, Institute for the Study of Education and Human Development (ISED).

    Mediaoptreden

    • Fukkink, R. G. (21-08-2016). Kinderopvang en schools leren voor het jonge kind [Radio] www.radio1.nl, Hilversum. Kinderopvang en schools leren voor het jonge kind.
    • Fukkink, R. G. (03-06-2016). Mannen in de kinderopvang [Radio] www.radio1.nl, Hilversum. Mannen in de kinderopvang.
    • Fukkink, R. G. (15-04-2016). Kinderopvang veiliger geworden [Radio] www.radio1.nl, Hilversum. Kinderopvang veiliger geworden.

    Tijdschriftredactie

    • Fukkink, R. G. (editor) (2016). De Pedagoog : uitgave van de NVO (Journal).

    Spreker

    • Fukkink, R. G. (speaker) (26-11-2008). State of the art in video feedback research., Invited lecture at the University of Dundee, Dundee, Scotland.
    • Fukkink, R. G. (speaker) (17-11-2008). What do 10,128,229 calls tell us? Presentation of Connecting to Children data 2007., Presentation at the Child Helpline Interna; presentation CHI, Amman, Jordan.
    • Fukkink, R. G. (speaker) (17-10-2008). Evaluation of child helplines., Invited lecture at the Child Helpline International conference, Amman, Jordan.
    • Fukkink, R. G. (speaker) (9-10-2008). Voorzieningen voor jonge kinderen in Nederland: Presentatie van een kortlopende studie., Bernard van Leer Foundation, Den Haag.
    • Fukkink, R. G. (speaker) (24-4-2008). Speerpunten voor kwaliteit in 2008., Elsevier-congres Forum Opvang en Onderwijs, Wassenaar.
    • Gevers Deynoot-Schaub, M. J. J. M. (speaker) & Fukkink, R. G. (speaker) (18-3-2008). Veldinstrument NCKO., MO-congres Kwaliteitsimpuls Kinderopvang, Ede.

    2018

    2015

    • Egert, F. (2015). Meta-analysis on the impact of in-service professional development programs for preschool teachers on quality ratings and child outcomes. Bamberg (Duitsland).

    2014

    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Hogeschool van Amsterdam
      Lector
    • Hogeschool van Amsterdam
      Lector