Jonathan Leipoldt werkt als Docent en Onderzoeker bij de Programmagroep Ontwikkelingspyschologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op het contextuele factoren binnen de jeugdzorg, gezinnen en jongeren. De focus ligt hier met name op de links met psychopathologie en kwaliteit van leven. Verder doet hij onderzoek naar voortijdige schoolverlaters en interventies binnen de gevangenissetting.
Naast zijn onderwijs- en onderzoekswerkzaamheden werkt Jonathan als Onderwijscoördinator en Studieadviseur voor de Programmagroep Ontwikkelingspsychologie en als Toetsdeskundige voor de gehele afdeling Psychologie.
In het mixed-methods onderzoeksproject wordt onderzocht hoe karakteristieken van identiteit zich ontwikkelen bij adolescenten en hoe we dit goed kunnen meten. Hier onderzoeken we o.a. hoe adolescenten dit doen, zowel in de online als offline wereld en welke contextuele factoren daarin bevorderend werken. Vervolgens wordt ook onderzocht in hoeverre een negatieve inhoudelijke identiteitsontwikkeling kan bijdragen aan de ontwikkeling van psychopathologie en welke buffers hierin mogelijk zijn.
Jongeren die (het risico lopen op) voortijdig schoolverlaten krijgen bij AK van Stichting Mind@Work een laatste mogelijkheid om een terugkeer naar school of beroepsopleiding te bewerkstelligen. Het gehele traject duurt 18 maanden en in de eerste zes maanden volgen zij trainingen gebaseerd op het sociale competentiemodel. School wordt tijdelijk losgelaten, jongeren gaan stagelopen, krijgen trainingen in sociale competenties en persoonlijke begeleiding van een mentor.
Het onderzoek richt zich op de effectiviteit van de interventie, vooralsnog over de eerste zes maanden. Meerdere meetinstrumenten o.a. op het gebied van motivatie, gedragsproblemen, competentie, intelligentie worden in de behandeling gebruikt om inzicht te verkrijgen in de voortgang van de jongere. Met deze gegevens wordt onderzoek gedaan naar de effectiviteit van AK.
In Samenspel wordt de effectiviteit van een sportinterventie onder mannelijke gedetineerden in een PI in Nederland onderzocht. Gedurende 12 weken krijgen deelnemers door middel van sport verschillende afwijkende spellen aangeboden waarin zij soft-skills leren ontwikkelen. Deze soft-skills, zoals samenwerken, zelfregulatie, vertrouwen en omgaan met nieuwe regels. De interventie wordt verzorgd door psychomotorisch therapeuten en instructeurs lichamelijke opvoeding in de PI.
Er wordt onderzocht of deelnemers groeien in soft-skills en recentelijk wordt gestart met onderzoek of de vaardigheden worden behouden. Daarnaast doen we onderzoek naar de validiteit van de gebruikte instrumenten.
Als Toetsdeskundige van de afdeling Psychologie is Jonathan betrokken bij de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) voor docenten op het gebied van toetsing. Daarnaast verzorgt hij workshops voor nieuwe docenten en PhD-studenten op het gebied van masterthese- en stagebegeleiding. In zijn rol als Toetsdeskundige heeft Jonathan verder de volgende verantwoordelijkheden: