Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Dr. J.D. (Jonathan) Leipoldt PhD

Docent
Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programmagroep: Developmental Psychology
Expertisegebied: Residentiële jeugdzorg, Adolescentie, Psychopathologie, Kwaliteit van leven, Voortijdige schoolverlaters, Leefklimaat, Contextuele factoren

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 129
  • Kamernummer: G1.15
Postadres
  • Postbus 15916
    1001 NK Amsterdam
  • Profiel

    Jonathan Leipoldt werkt als Docent en Onderzoeker bij de Programmagroep Ontwikkelingspyschologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op het contextuele factoren binnen de jeugdzorg, gezinnen en jongeren. De focus ligt hier met name op de links met psychopathologie en kwaliteit van leven. Verder doet hij onderzoek naar voortijdige schoolverlaters en interventies binnen de gevangenissetting.

    Naast zijn onderwijs- en onderzoekswerkzaamheden werkt Jonathan als Onderwijscoördinator en Studieadviseur voor de Programmagroep Ontwikkelingspsychologie en als Toetsdeskundige voor de gehele afdeling Psychologie.

    Lidmaatschappen

  • Onderzoek

    Onderzoeksprojecten

    Inhoud van identiteit en Psychopathologie bij adolescenten

    In het mixed-methods onderzoeksproject wordt onderzocht hoe karakteristieken van identiteit zich ontwikkelen bij adolescenten en hoe we dit goed kunnen meten. Hier onderzoeken we o.a. hoe adolescenten dit doen, zowel in de online als offline wereld en welke contextuele factoren daarin bevorderend werken. Vervolgens wordt ook onderzocht in hoeverre een negatieve inhoudelijke identiteitsontwikkeling kan bijdragen aan de ontwikkeling van psychopathologie en welke buffers hierin mogelijk zijn.

    Voortijdige Schoolverlaters - AlmeerKans (AK)

    Jongeren die (het risico lopen op) voortijdig schoolverlaten krijgen bij AK van Stichting Mind@Work een laatste mogelijkheid om een terugkeer naar school of beroepsopleiding te bewerkstelligen. Het gehele traject duurt 18 maanden en in de eerste zes maanden volgen zij trainingen gebaseerd op het sociale competentiemodel. School wordt tijdelijk losgelaten, jongeren gaan stagelopen, krijgen trainingen in sociale competenties en persoonlijke begeleiding van een mentor.

    Het onderzoek richt zich op de effectiviteit van de interventie, vooralsnog over de eerste zes maanden. Meerdere meetinstrumenten o.a. op het gebied van motivatie, gedragsproblemen, competentie, intelligentie worden in de behandeling gebruikt om inzicht te verkrijgen in de voortgang van de jongere. Met deze gegevens wordt onderzoek gedaan naar de effectiviteit van AK.

    Soft-skills interventie in detentie - Samenspel

    In Samenspel wordt de effectiviteit van een sportinterventie onder mannelijke gedetineerden in een PI in Nederland onderzocht. Gedurende 12 weken krijgen deelnemers door middel van sport verschillende afwijkende spellen aangeboden waarin zij soft-skills leren ontwikkelen. Deze soft-skills, zoals samenwerken, zelfregulatie, vertrouwen en omgaan met nieuwe regels. De interventie wordt verzorgd door psychomotorisch therapeuten en instructeurs lichamelijke opvoeding in de PI.

    Er wordt onderzocht of deelnemers groeien in soft-skills en recentelijk wordt gestart met onderzoek of de vaardigheden worden behouden. Daarnaast doen we onderzoek naar de validiteit van de gebruikte instrumenten.

    Onderzoeksinteresses

    • Leefklimaat in de residentiële jeugdzorg
    • Voortijdige schoolverlaters
    • Interventies in detentie
    • Contextuele factoren en psychopathologie bij jeugdigen

    Onderzoeksmethoden

    • Structural Equation Modelling (SEM)
    • Latent Class and Profile Analysis
    • Moderne testtheorie (IRT)
    • Kwantiatief onderzoek
    • Qualitative Systematic Reviews

    Verworven subsidies en Prijzen

    • Stimuleringsbeurs (€ 50.000) - Universiteit van Amsterdam
    • Mastertheseprijs (€ 100) - Triversum, Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie

    Relevante Links

  • Onderwijs & PhD Begeleiding

    Cursorisch Onderwijs

    • Psychodiagnostiek
    • Healthy Development: From Brain to Society

    Individueel Onderwijs

    • Bachelorthese begeleiding Psychologie, specialisatie Klinische Ontwikkelingspyschologie
    • Masterthese begeleiding master Klinische Ontwikkelingspyschologie (KLOP)
    • Stagebegeleiding master Health Promotion & Behaviour Change (HPBC)

    PhD-begeleiding (co-promotor)

    Overige onderwijstaken

    • Onderwijscoördinator Programmagroep Ontwikkelingspsychologie
    • Studieadviseur
      • Bachelor Psychologie, specialisatie klinische ontwikkelingspsychologie, masters KLOP en HPBC

    Relevante Links

  • Docentprofessionalisering

    Toetsdeskundige

    Als Toetsdeskundige van de afdeling Psychologie is Jonathan betrokken bij de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) voor docenten op het gebied van toetsing. Daarnaast verzorgt hij workshops voor nieuwe docenten en PhD-studenten op het gebied van masterthese- en stagebegeleiding. In zijn rol als Toetsdeskundige heeft Jonathan verder de volgende verantwoordelijkheden:

    • Adviserende rol over toetsaangelegenheden bij de Examencommissie Psychologie
    • Beheren examinatorrechten voor medewerkers van de afdeling Psychologie
    • Adviseren docenten over toepassing van toetsingsregels
    • Beleidswerkzaamheden op het gebied van toetsing

    Relevante Links

  • Publicaties

    2025

    • Eltink, E. M. A., Roest, J., van der Helm, G. H. P., Heynen, E. J. E., Kuiper, C. H. Z., Nijhof, K. S., Vandevelde, S., Leipoldt, J. D., Stams, G. J. J. M., Knorth, E. J., Harder, A. T., & Assink, M. (2025). Safety First! Residential group climate and antisocial behavior: A multilevel meta-analysis. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 69(12), 1663-1687. https://doi.org/10.1177/0306624X241252052
    • Knorth, E. J., Harder, A. T., & Leipoldt, J. D. (2025). Social support of young people during and after residential youth care in the Netherlands: The role of the family, care, care workers, and residential group. In E. Magalhães, & S. Attar-Schwartz (Eds.), Social Support of Young People in and after Residential Care: Is Someone There for You?: An International Perspective (pp. 271-287). (Routledge advances in social work). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003424468-20 [details]

    2023

    2022

    • Leipoldt, J. D., Harder, A. T., Kayed, N. S., Grietens, H., & Rimehaug, T. (2022). The interplay of youth and care characteristics with a positive social climate in therapeutic residential youth care. Children and Youth Services Review, 134, Article 106348. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2021.106348 [details]
    • Leipoldt, J. D., Harder, A. T., Kayed, N. S., Knorth, E. J., & Rimehaug, T. (2022). The Mediating Role of Social Climate in the Association of Youth and Residential Service Characteristics and Quality of Life. American Journal of Orthopsychiatry, 92(2), 203-216. https://doi.org/10.1037/ort0000598 [details]

    2020

    • Leipoldt, J. D., & Strijbosch, E. L. L. (2020). Een positief leefklimaat in gezinshuizen en residentiële leefgroepen. In A. Harder, E. Knorth, & C. Kuiper (Eds.), Uithuisgeplaatste jeugdigen: Sleutels tot succes in behandeling en onderwijs (pp. 109-117). Uitgeverij SWP.
    • Leipoldt, J. D., Harder, A. T., Kayed, N. S., Grietens, H., & Rimehaug, T. (2020). Corrigendum to “Determinants and outcomes of social climate in therapeutic residential youth care: A systematic review” [Children Youth Serv. Rev. 99 (2019) 429–440] (Children and Youth Services Review (2019) 99 (429–440), (S0190740918309988), (10.1016/j.childyouth.2019.02.010)). Children and Youth Services Review, 119, Article 105664. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105664

    2019

    • Leipoldt, J. D., Harder, A. T., Kayed, N. S., Grietens, H., & Rimehaug, T. (2019). Determinants and outcomes of social climate in therapeutic residential youth care: A systematic review. Children and Youth Services Review, 99, 429-440. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.02.010

    2018

    • Leipoldt, J. D., Kayed, N. S., Harder, A. T., Grietens, H., & Rimehaug, T. (2018). Refining the COPES to Measure Social Climate in Therapeutic Residential Youth Care. Child and Youth Care Forum, 47(2), 173-197. https://doi.org/10.1007/s10566-017-9424-z

    2021

    • Leipoldt, J. D., Harder, A. T., Kayed, N. S., Grietens, H., & Rimehaug, T. (2021). The interplay of youth and care characteristics with a positive social climate in therapeutic residential youth care. 569. Abstract from EuSARF 2021: International Conference of the European Scientific Association on Residential and Family Care for Children and Adolescents, Zurich, Switzerland.

    2018

    • Leipoldt, J. D. (2018). Het sociale klimaat in de residentiële jeugdzorg: Een systematische review naar voorspellers en behandeluitkomsten. Poster session presented at Jeugd in Onderzoek 2018, Amsterdam, Netherlands.
    • Leipoldt, J. D., Harder, A. T., Kayed, N. S., Grietens, H., & Rimehaug, T. (2018). Institutional determinants of social Climate in therapeutic residential care: A systematic review and empirical follow-up study. 442-443. Abstract from EUSARF Porto 2018: All children, all families, Porto, Portugal.

    2017

    2016

    • Leipoldt, J. D., Rimehaug, T., Harder, A. T., Kayed, N. S., & Grietens, H. (2016). Measuring social climate in Norwegian residential youth care: A revision of the community oriented programs environment scale. 95-96. Abstract from EuSARF 2016: International Conference of the European Scientific Association on Residential and Family Care for Children and Adolescents, Oviedo, Spain. https://programme.exordo.com/eusarf2016/delegates/presentation/72/

    2015

    • Leipoldt, J. D. (2015). Live a life in residential care: The importance of social climate for the well-being of adolescents in care. Abstract from Sluttkonferanse for forskningsprosjektet Psykisk helse hos barn og unge i barneverninstitusjoner, Trondheim, Norway.

    2014

    • Leipoldt, J. D., Tromp, N., & van Dijk, R. (2014). Effectiveness of mentalisation-based treatment in clinical adolescents: Preliminary results and future developments. Abstract from 3rd International Congress on Borderline Personality Disorder and Allied Disorders, Rome, Italy.

    Prijs / subsidie

    • Leipoldt, J. D. (2024). Stimulus grant.
    • Leipoldt, J. D. (2015). Best Master's thesis.

    Lidmaatschap / relevante positie

    • Leipoldt, J. D. (2016-2020). Board member of a network for PhD's and young researchers in the field of residential and family care, EUSARF Academy. https://eusarf.org/#academy

    Spreker

    Andere

    • Leipoldt, J. D. (reviewer) (15-6-2025 - 15-7-2025). Children and Youth Services Review (Journal) (peer review of a publication).
    • Leipoldt, J. D. (reviewer) (26-2-2025 - 29-7-2025). Child & Youth Care Forum (Journal) (peer review of a publication).
    • Leipoldt, J. D. (reviewer) (6-12-2023 - 31-3-2024). Child Indicators Research (Journal) (peer review of a publication).
    • Leipoldt, J. D. (reviewer) (13-12-2021 - 19-2-2022). Child & Youth Care Forum (Journal) (peer review of a publication).
    • Leipoldt, J. D. (organiser) (2-10-2018). EUSARF 2018 Academy Pre-conference, Porto. Organizer pre-conference for the EUSARF Academy during the EUSARF 2018 conference (organising a conference, workshop, ...). https://eusarf.org/#academy
    • Leipoldt, J. D. (reviewer) (24-11-2017 - 24-12-2017). Journal of Child and Family Studies (Journal) (peer review of a publication).
    • Leipoldt, J. D. (participant) (21-8-2017 - 25-8-2017). Summer School The Future of Child and Family Welfare Policy: Looking Trough Different Lenses, Groningen. This summer school aimed to gain insights into child and family policy and practice and the future scenarios of child welfare in Europe. Participants (…) (participating in a conference, workshop, ...). https://www.projecthestia.com/en/summer-school-the-future-of-child-and-family-welfare-policy-looking-through-different-lenses-organised-by-t…
    • Leipoldt, J. D. (organiser) (13-9-2016). EuSARF 2016: International Conference of the European Scientific Association on Residential and Family Care for Children and Adolescents: Shaping the Future, Oviedo. Organizer pre-conference for the EUSARF Academy during the EUSARF 2016 conference (organising a conference, workshop, ...). https://eusarf.org/#academy

    2021

    • Leipoldt, J. D. (2021). Give me the environment that I need: The importance of social climate for the well-being of young people in residential youth care. [Thesis, fully external, University of Groningen, Norwegian University of Science and Technology]. https://doi.org/10.33612/diss.183547001
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    Geen nevenwerkzaamheden