Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Dhr. dr. G.L.A. (Toni) van der Meer

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programmagroep: Corporate Communication

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 166
Postadres
  • Postbus 15791
    1001 NG Amsterdam
Contactgegevens
  • Over Toni van der Meer

    Toni G.L.A. van der Meer is universitair docent bij de afdeling Corporate Communication van ASCoR, Universiteit van Amsterdam. In 2016 verdedigde Toni zijn proefschrift over crisiscommunicatie (2013-2015). In zijn proefschrift richtte hij zich op de communicatieve wisselwerking tussen de organisatie, nieuwsmedia en het publiek in tijden van crisis. Na zijn PhD heeft Toni zijn onderzoekslijn in crisiscommunicatie voortgezet om vragen te beantwoorden zoals: Wat is de rol van nieuwsmedia en/of sociale media bij het framen van een crisis? Wat gebeurt er wanneer inaccurate informatie wordt verspreid tijdens een crisis?

    In een tweede en gerelateerde onderzoekslijn richt Toni zich op biases (vertekeningen) in het nieuws en mediatisering. Vanaf 2019 werkt Toni aan een door NWO gefinancierd Veni-project met de titel "Is the world really in crisis? News bias in the contemporary media environment". Ondanks dat lange termijn trends aantonen hoe de leefomstandigheden wereldwijd verbeterd zijn, is berichtgeving in de media vaak negatief en gefocust op uitzonderlijke issues, waardoor een andere indruk achterblijft bij het publiek. Aan de hand van deze discrepantie tussen realiteit en media-realiteit zijn een aantal onderzoeksvragen ontstaan, zoals; zijn in de loop van de tijd deze vertekeningen in mediaberichtgeving verder gegroeid? Wie stelt zichzelf bloot aan dit soort negatief nieuws in een mediaomgeving met oneindig nieuwaanbod? en wat zijn de effecten van een dergelijke blootstelling op de publieke perceptie?

  • Publicaties

    2021

    • Austin, L., van der Meer, T. G. L. A., Lee, Y-I., & Spangler, J. (2021). Managing misinformation and conflicting information: A framework for understanding misinformation and rumor. In Y. Jin, B. H. Reber, & G. J. Nowak (Eds.), Advancing crisis communication effectiveness: Integrating public relations scholarship with practice (pp. 113-129). (Routledge Research in Public Relations). Routledge. https://www.routledge.com/Advancing-Crisis-Communication-Effectiveness-Integrating-Public-Relations/Jin-Reber-Nowak/p/book/9780367353179 [details]
    • Hameleers, M., van der Meer, G. L. A., & Vliegenthart, R. (2021). Civilized truths, hateful lies? Incivility and hate speech in false information – evidence from fact-checked statements in the US. Information, Communication & Society.
    • Powell, T. E., Hameleers, M., & van der Meer, G. L. A. (2021). Selection in a snapshot? The contribution of visuals to the selection and avoidance of political news in information-rich media setting. The International Journal of Press/Politics, 26, 46-68. https://doi.org/10.1177/1940161220966730
    • van der Goot, E. S., van der Meer, G. L. A., & Vliegenthart, R. (2021). Reporting on political acquaintances: Personal interactions between political journalists and politicians as a determinant of media coverage. International Journal of Communication : IJoC, 15, 229–251. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/15313/3317
    • van der Meer, G. L. A., & Jonkman, J. G. F. (2021). Politicization of corporations and their environment: Corporations’ social license to operate in a polarized and mediatized society. Public Relations Review, 47, [101988]. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2020.101988

    2020

    2019

    2018

    2017

    2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    • van der Meer, T. G. L. A., & Zwier, S. (2012). Cause-related marketing: een driehoeksverhouding tussen consument, bedrijf en goed doel. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 40(1), 26-45. [details]

    Prijs

    • Kroon, A. C. & van der Meer, G. L. A. (2016). Best student paper award: Who takes the lead? Investigating the dynamic interplay of organizational and news agendas..
    • van der Meer, G. L. A. (2014). Best Student Paper Award: Framing the crisis: A semantic-network approach to inquire frame alignment among PR, news media, and the public..
    • van der Meer, G. L. A. (2013). Unilever Research Prize.

    Spreker

    • van der Meer, T. (keynote speaker) (11-3-2019). Crisis communication in contemporary media environment, International Crisis & Risk Communication Conference, Orlando.
    • van der Meer, T. (speaker) (2019). "Everything under Control?", Gemeente Amsterdam.
    • van der Meer, T. (speaker) (2019). Dangers of current media environment for crisis communication, SWOCC.
    • Verhoeven, P. (speaker) & van der Meer, G. L. A. (speaker) (1-12-2016). Making news about organisations: A co-production, VPRA WetenschapsUpdate, Amstelveen.

    Andere

    • van der Meer, T. (other) (31-10-2016). Managing organisational crisis with communication (other).
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden