Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

L.S. (Brechtje) de Mooij

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Programme group: Preventive Youth Care

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 127
  • Kamernummer: D9.23
Postadres
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
Social media
  • Profiel

    Brechtje de Mooij is universitair docent Forensische Orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam. Haar interesse ligt bij het vergroten van kennis over preventieve interventies voor ouders en kinderen. Binnen dit onderzoeksdomein houdt zij zich bezig met onderzoek naar effectieve interventie componenten van preventieve interventies en hun unieke bijdrage aan de positieve ontwikkeling van kinderen. Daarnaast is zij geinteresseerd in voor wie en onder welke omstandigheden interventies het beste werken. Brechtje haar huidige onderzoek richt zich op effectieve componenten van preventieve opvoedinterventies. Ook doet zij onderzoek naar de fysieke omgeving waar kinderen in opgroeien (i.e., urbanisatie) en de invloed die dit heeft op opvoedgedrag en ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden. Met dit thema is zij ook betrokken bij het Centre for Urban Mental Health.

    Meer informatie over de master Forensische Orthopedagogiek vindt u hier: Master Pedagogische wetenschappen: Forensische orthopedagogiek (track) - Universiteit van Amsterdam (uva.nl).
    Meer informatie over RPA Urban Mental Health: Home (centreforurbanmentalhealth.com).

     

  • Onderzoek

    Onderzoeksprojecten

    Effectieve componenten van opvoedinterventies

    In dit onderzoeksproject wordt onderzocht in hoeverre motiverende gespreksvoering en video-feedback effectieve componenten van opvoedinterventies zijn. Hiertoe wordt middels verschillende studies (meta-analyse, case-controle en multiple baseline multiple case) onderzocht in hoeverre opvoedinterventie Family Check-Up positieve effecten heeft op opvoedvaardigheden en opvoedstress van ouders, en gedragsproblemen van kinderen.

    Parenting & Urbanization

    In deze studie wordt onderzocht in hoeverre de plek waar kinderen opgroeien invloed heeft op hoe zij worden opgevoed en zich ontwikkeling. Hierbij wodt specifiek gekeken naar invloeden vanuit de fysieke omgeving, zoals SES van de buurt, toegang tot groene ruimte en mate van verstedelijking.

    Effectieve componenten van sociaal-emotionele vaardigheidstrainingen

    In het onderzoeksproject van Consortium Sociale Vaardigheden werd onderzocht welke veelgebruikte oefeningen/technieken in sociaal-emotionele vaardigheidstrainingen gerelateerd zijn aan verbeterde sociaal-emotionele vaardigheden van jeugdigen. Brechtje schreef haar proefschrift over dit onderzoek. Dit project werd gefinancierd door ZonMw "Effectief werken in de Jeugdsector". Op basis van de bevindingen uit dit onderzoek wordt een tipsheet voor praktijk professionals ontwikkeld en werd sociale vaardigheidstrainingen "Pleinverhalen" ontwikkeld.

  • Onderwijs

    BA Pedagogische Wetenschappen

    • Vrienden en Vrije Tijd (co-coordinator)
    • Bachelor theses

    MA Forensische Orthopedagogiek

    • Inleiding Forensische Orthopedagogiek (coordinator)
    • Forensische Diagnostiek
    • Master Thesis

    MA Youth at Risk

    • Developing Preventive Interventions (coordinator)

    Overige

    • Schrijfondersteuning voor MA Pedagogiek (coordinator)

     

  • Publicaties

    2023

    • Hensums, M., de Mooij, B., Kuijper, S. C., BIRC: the anti-Bullying Interventions Research Consortium, Fekkes, M., & Overbeek, G. (2023). What works for whom in school-based anti-bullying interventions? An individual participant data meta-analysis. Prevention Science, 24, 1435-1446. https://doi.org/10.1007/s11121-022-01387-z
    • de Mooij, B., Fekkes, M., Miers, A. C., van den Akker, A. L., Scholte, R. H. J., & Overbeek, G. (2023). What works in preventing emerging social anxiety: exposure, cognitive restructuring, or a combination? Journal of Child and Family Studies, 32, 498-515. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s10826-023-02536-w [details]

    2022

    • de Mooij, B., Fekkes, M., van den Akker, A. L., Vliek, L., Scholte, R. H. J., & Overbeek, G. (2022). Does affirming children's autonomy and prosocial intentions help? A microtrial into intervention component effects to improve psychosocial behavior. Journal of School Psychology, 90, 60-81. Advance online publication. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2021.11.003 [details]

    2020

    2022

    • de Mooij, B., Beurskens-Claessens, L., Geertse, P., De Mey, W., & Overbeek, G. J. (2022). Evaluatie van Samen sterker Terug Op Pad (STOP4-7): Een multimodale interventie voor kinderen met gedragsproblemen. Jeugd in Ontwikkeling, 2. https://doi.org/10.54447/JiO.11672 [details]

    2021

    • Hensums, M., de Mooij, L. S., Kuijper, S. C., Fekkes, M., & Overbeek, G. J. (2021). What Works for Whom in School-Based Anti-Bullying Interventions? An Individual Participant Data Meta-Analysis. Paper presented at SRCD Biennial Meeting.

    2020

    • Hensums, M., de Mooij, L. S., Kuijper, S. C., Fekkes, M., & Overbeek, G. J. (2020). What Works for Whom in School-Based Anti-Bullying Interventions? An Individual Participant Data Meta-Analysis. Paper presented at ZonMw Symposium - 'Building on effectiveness research: Results and lessons learned from research into core elements of youth interventions' .

    2019

    • de Mooij, L. S., Fekkes, M., Miers, A. C., Scholte, R., & Overbeek, G. (2019). Exposure or cognitive restructuring? Effective components training components in decrease social anxiety.. Paper presented at 19th European Conference on Developmental Psychology, Athens, Greece.
    • de Mooij, L. S., Fekkes, M., Miers, A. C., Scholte, R., & Overbeek, G. (2019). Exposure or cognitive restructuring? Training components aimed at decreasing social anxiety.. Paper presented at 9th World Congress of Behavioural and Cognitive Therapies 2019, Berlin, Germany.
    • de Mooij, L. S., Fekkes, M., Scholte, R., & Overbeek, G. (2019). Effective treatment components of social skills training programs for children and adolescents: A multilevel meta-analysis. Paper presented at Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development (SRCD) 2019, Baltimore, United States.
    • de Mooij, L. S., Fekkes, M., Scholte, R., & Overbeek, G. (2019). Treatment components that lead to the improvement of resilience and self-esteem in children: A microtrial.. Poster session presented at Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development (SRCD) 2019, Baltimore, United States.

    2018

    • de Mooij, L. S., Fekkes, M., Scholte, R. H. J., & Overbeek, G. J. (2018). Effective treatment components in social skills training programs for children and adolescents: A multilevel meta-analysis. Paper presented at 16th conference of the European Association for Research on Adolescence (EARA) 2018, Ghent, Belgium.

    Prijs / subsidie

    • de Mooij, B., Fekkes, M. & Overbeek, G. (2023). Kernelementen van sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen: wat werkt voor wie en wanneer?.
    • van Rijn-van Gelderen, L., de Mooij, B. & Overbeek, G. (2023). Motiverende gesprekstechnieken en feedback in opvoedinterventies: wat werkt, voor wie en hoe?.

    Mediaoptreden

    Spreker

    • van Rijn-van Gelderen, L. (speaker), de Mooij, B. (speaker), Rodenburg, L. (speaker) & Overbeek, G. (speaker) (20-6-2024). When and how does a short parenting intervention start to work? A Multiple Case Study investigating the effets of the Family Check-Up, Presentation to the ISBBD conference.
    • de Mooij, B. (speaker) (18-5-2021). Talk in VNOP symposium “How meta-analysis can (or cannot) improve our understanding of parenting and child development.”, VNOP Conference 2021.
    • de Mooij, B. (speaker) & Fekkes, M. (speaker) (8-4-2021). Workshop Effectieve elementen in sociale vaardigheidstrainingen”, Jeugd in Onderzoek .
    • de Mooij, B. (speaker) (26-11-2020). Microtrials: the way forward for research into the effectiveness of treatment components?, ZonMW Online conference “Building on effectiveness research: results and lessons learned from research into core elements of youth interventions".
    • de Mooij, B. (speaker) (28-10-2020). Opening the Black Box of Childhood Social-Emotional Skills Interventions, Institute of Psychiatry , King's College, London, UK.
    • de Mooij, B. (speaker) (4-9-2020). Does affirming children’s autonomy and prosocial intentions help? A microtrial into intervention component effects to improve prosocial behavior., 17th Biennial conference of the European Association for Research on Adolescence (EARA).

    Andere

    • de Mooij, B. (participant) (20-7-2021). 32nd International Congress of Psychology (participating in a conference, workshop, ...).
    • Hensums, M. (organiser), de Mooij, B. (organiser), Gürel, Ç. (organiser), Brummelman, E. (organiser), Fekkes, M. (organiser), van Verseveld, M. (organiser) & Overbeek, G. (organiser) (25-1-2019). Annual Peer-Relations Researchers [Peer Relaties Onderzoekers] (PRO) meeting, Amsterdam (organising a conference, workshop, ...).
    • de Mooij, B. (participant) (24-5-2018). Jeugd in Onderzoek 2018, Amsterdam. Sociale Vaardigheden in Beeld. Bijdrage aan een workshop (participating in a conference, workshop, ...).
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden