Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Prof. dr. X.M.H. (Xavier) Moonen

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding
Fotograaf: FMG

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 127
Postadres
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
  • Profiel

    Xavier Moonen is orthopedagoog en GZ-psycholoog. Hij is verbonden aan Koraal te Sittard en is bijzonder lector ‘inclusie van mensen met een verstandelijke beperking’ aan de Zuyd Hogeschool te Heerlen en bijzonder hoogleraar op het gebied van Kennisontwikkeling over jeugdigen en jongvolwassenen met LVB en gedragsproblemen  aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn interesse gaat uit naar communicatie met mensen met een VB, naar instrumentontwikkeling voor het (h)erkennen van LVB, naar mensen met een verstandelijke beperking in contact met politie en justitie en naar het zelf onderzoek doen door mensen met een verstandelijke beperking. 

    Expertise

    • Gehandicaptenzorg
    • LVB
    • Jeugdzorg
  • Onderwijs en PhD-begeleiding
    • Marina de Witte (Arousal regulation through Music Therapy in People with Mild Intellectual Disabilities)
    • Gerianne Smeets (muziek in de zorg voor mensen met een VB)
    • Jessica Vervoort (Two-generational assessment of Adverse Childhood Experiences (ACEs) and protective factors to promote health in children with intellectual disabilities)
    • Roel Kooijmans (The construction and administration of self-report questionnaires for people with intellectual disabilities)
    • Femke Scheffers (Resilience in the face of adversity: Exploration of promotive factors in (young) adults with intellectual disabilities)
    • Debora van Elst (Time Processing Abilities and Daily Time Management skills in adults with intellectual disabilities)
    • Jacqueline van der Linden (het leefklimaat van mensen met matige en ernstige verstandelijke beperkingen)
  • Publicaties

    2024

    • Mercera, G., Kalis, T., Vervoort-Schel, J., & Moonen, X. (2024). In the Eye of the Beholder: Visualizing Strengths, Burdens and Desires Through the Lens of Neurodivergent Children, Their Parents, and Professionals Using the Yucel Method. Advances in Neurodevelopmental Disorders. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s41252-024-00411-3

    2023

    • Nwokolo, E. U., Murphy, G. H., Mensink, A.-M., Moonen, X., & Langdon, P. E. (2023). Using the consensus group method to select the best screening tools for autism and intellectual disability for use with Nigerian adolescents. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 20(4), 342-358. https://doi.org/10.1111/jppi.12466 [details]
    • Smeets, G. J. J., Volkers, K. M., Scherder, E. J. A., & Moonen, X. M. H. (2023). Active music making and leisure activities for people with intellectual disabilities: A cluster randomized pilot study. Research in Developmental Disabilities, 142, Article 104606. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2023.104606 [details]

    2022

    2021

    2020

    2019

    2018

    • Heynen, E. J. E., van der Helm, G. H. P., Wissink, I. B., Stams, G. J. J. M., & Moonen, X. M. H. (2018). “I Don’t Care About What You Want!” The Relation Between Juvenile Delinquents’ Responses to Social Problem Situations and Empathy in Secure Juvenile Institutions. Journal of Interpersonal Violence, 33(9), 1412-1426. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/0886260515618212 [details]
    • Knotter, M. H., Spruit, A., de Swart, J. J. W., Wissink, I. B., Moonen, X. M. H., & Stams, G. J. J. M. (2018). Training direct care staff working with persons with intellectual disabilities and challenging behaviour: A meta-analytic review study. Aggression and Violent Behavior, 40, 60-72. Advance online publication. https://doi.org/10.1016/j.avb.2018.03.005 [details]
    • Nijman, H., Kaal, H., van Scheppingen, L., & Moonen, X. (2018). Development and testing of a Screener for Intelligence and Learning Disabilities (SCIL). Journal of Intellectual Disability Research, 31(1), e59-e67. Advance online publication. https://doi.org/10.1111/jar.12310 [details]
    • Overmars-Marx, T., Thomése, F., & Moonen, X. (2018). Photovoice in research involving people with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 31(1), e92-e104. Advance online publication. https://doi.org/10.1111/jar.12329 [details]
    • Vervoort-Schel, J., Mercera, G., Wissink, I., Mink, E., van der Helm, P., Lindauer, R., & Moonen, X. (2018). Adverse Childhood Experiences in Children with Intellectual Disabilities: An Exploratory Case-File Study in Dutch Residential Care. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(10), Article 2136. Advance online publication. https://doi.org/10.3390/ijerph15102136 [details]
    • Wissink, I., van Vugt, E. S., Smits, I. A. M., Moonen, X. M. H., & Stams, G-JJM. (2018). Reports of sexual abuse of children in state care: a comparison between children with and without intellectual disability. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 43(2), 152-163. Advance online publication. https://doi.org/10.3109/13668250.2016.1269881 [details]

    2016

    • Knotter, M. H., Stams, G. J. J. M., Moonen, X. M. H., & Wissink, I. B. (2016). Correlates of direct care staffs'attitutdes towards agression of persons with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 59(December), 294-305. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2016.09.008 [details]

    2015

    • Kaal, H., Nijman, J., & Moonen, X. M. H. (2015). Identifying offenders with an intellectual disability in detention in The Netherlands. Journal of Intellectual Disabilities and Offending Behaviour, 6(2), 94-101. https://doi.org/10.1108/JIDOB-04-2015-0008
    • Wissink, I. B., van Vugt, E. S., Moonen, X., Stams, G. J. J. M., & Hendriks, J. (2015). Sexual abuse involving children with an intellectual disability (ID): a narrative review. Research in Developmental Disabilities, 36, 20-35. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2014.09.007 [details]

    2014

    • Douma, J., Moonen, X., Noordhof, L., & Ponsioen, A. (2014). Diagnostisch onderzoek bij mensen met een LVB: hoe haal je het beste in ze naar boven? Onderzoek & Praktijk, 12(1), 32-40. http://www.kenniscentrumlvb.nl/images/oenp/oenpvoor2014.pdf [details]
    • Moonen, X. M. H. (2014). Visie op ondersteuning. In: J. de Bruijn, W. Buntinx, & B. Twint (red.). . In Verstandelijke beperking: definitie en context. Amsterdam: SWP.
    • Moonen, X. M. H., Kef, S., & Fischer, K. (2014). Liecebni pedagógovia a realizácia inklúzie l udi s postihnutim v Holandsku. In M. Horňáková, & P. Janoško (Eds.), PROinkluzívna klíma školy : recenzovaný zborník vedeckých prác (pp. 104-109). Rozomberok: VERBUM.
    • Moonen, X., & Wissink, I. (2014). Sexual abuse of children with a mild intellectual disability in the Netherlands. Journal of applied research in intellectual disabilities: JARID, 27(4), 336. https://doi.org/10.1111/jar.12103 [details]
    • van der Put, C. E., Asscher, J. J., Stams, G. J. J. M., & Moonen, X. M. H. (2014). Differences between juvenile offenders with and without intellectual disabilities in the importance of static and dynamic risk factors for recidivism. Journal of Intellectual Disability Research, 58(11), 992-1003. Advance online publication. https://doi.org/10.1111/jir.12078 [details]

    2013

    • Knotter, M. H., Wissink, I. B., Moonen, X. M. H., Stams, G. J. J. M., & Jansen, G. J. (2013). Staff's attitudes and reactions towards aggressive behaviour of clients with intellectual disabilities: a multi-level study. Research in Developmental Disabilities, 34(5), 1397-1407. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2013.01.032 [details]
    • van der Helm, G. H. P., Matthys, W., Moonen, X., Giesen, N., van der Heide, E. S., & Stams, G. J. J. M. (2013). Measuring inappropriate responses of adolescents to problematic social situations in secure institutional and correctional youth care: a validation study of the TOPS-A. Journal of Interpersonal Violence, 28(8), 1579-1595. https://doi.org/10.1177/0886260512468322 [details]

    2010

    2009

    • Frederiks, B. J. M., van Hooren, R. H., & Moonen, X. M. H. (2009). Nieuwe kansen voor het burgerschapsparadigma: een pedagogische, ethische en juridische beschouwing. NTZ, 35(1), 3-30. [details]
    • Moonen, X., Wouters, I., & Landsheer, R. (2009). Een op mindfulness gebaseerde interventie voor agressieve jongens met een licht verstandelijke beperking. In R. Didden, & X. Moonen (Eds.), Effectieve behandeling van gedragsstoornissen bij mensen met een lichte verstandelijke beperking (pp. 91-100). Landelijk kenniscentrum LVG/ De Borg. [details]

    2008

    2021

    • Scheffers, F., Moonen, X., & van Vugt, E. (2021). Resilience in the face of adversity: How people with intellectual disabilities deal with challenging times. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 34(5), 1250.
    • Vervoort-Schel, J., Mercera, G., Wissink, I., van der Helm, P., Lindauer, R., & Moonen, X. (2021). Adverse childhood experiences (ACEs) and family context factors. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 34(5), 1250. https://doi.org/10.1111/jar.12917

    2016

    • Moonen, X. M. H. (2016). Inclusive language. Dutch groundrules for health communication with people with developmental disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 60(7-8), 711.

    2015

    • Kef, S., Moonen, X. M. H., & Fischer, K. (2015). Social inclusion of persons with intellectual disabilities: The role of academic professionals. Journal of Intellectual Disability Research, 59(S1), 76. https://doi.org/10.1111/jir.12214
    • Knotter, M. H., Stams, G. J. J. M., Moonen, X. M. H., & Wissink, I. B. (2015). Influences from the context on staff’s attitudes towards aggressive behaviour from their clients with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 59(S1), 84-85. https://doi.org/10.1111/jir.12214
    • Wissink, I. B., Moonen, X. M. H., Zand Scholten, A., Stams, G. J. J. M., Bindels, A., Lekkerkerker, L., & van der Wal, M. (2015). Rapport onderzoek: De ontwikkeling en validering van een LVB-screeningsinstrument voor toepassing in het basisonderwijs. Universiteit van Amsterdam. [details]

    2014

    • de Reus, A., Mostert, L., & Moonen, X. (2014). Attitudes towards disability in rural area in South Africa. In A. Vermeer, & Z. Magyarszeky (Eds.), Disability care in Africa: community-based rehabilitation in rural regions (pp. 77-98). VU University Press. [details]

    2013

    2011

    • Moonen, X. M. H. (2011). "Verantwortung Übernehmen!" - Ein Statement. In Heilpädagogisch handeln - mutig gegen Ausgrenzung! (pp. 11-15). BHP Verlag. [details]

    2009

    • Didden, R., & Moonen, X. (2009). Met het oog op behandeling 2 congres: effectieve behandeling van gedragsstoornissen bij mensen met een lichte verstandelijke beperking. Utrecht: Landelijk Kenniscentrum LVG {etc.]. [details]

    2008

    2020

    2019

    2018

    2017

    2016

    • Broersma, A., Moonen, X., & Hein, I. (2016). Juridische aspecten van behandeling. In R. Didden, P. Troost, X. Moonen, & W. Groen (Eds.), Handboek psychiatrie en lichte verstandelijke beperking (pp. 495-504). De Tijdstroom. [details]
    • Didden, R., Troost, P., Moonen, X., & Groen, W. (Eds.) (2016). Handboek psychiatrie en lichte verstandelijke beperking. Utrecht: De Tijdstroom. [details]
    • Dörenberg, V., Frederiks, B., & Moonen, X. (2016). Voortzetting van (verplichte) hulp aan risicojongeren die 18 jaar worden. Nederlands Juristenblad, 91(40), 2967-2974. Article 2061. http://deeplinking.kluwer.nl/?param=00CCB35B&cpid=WKNL-LTR-Nav2 [details]
    • Moonen, X. (2016). Patiëntenparticipatie. In R. Didden, P. Troost, X. Moonen, & W. Groen (Eds.), Handboek psychiatrie en lichte verstandelijke beperking (pp. 531-540). Utrecht: De Tijdstroom. [details]
    • Moonen, X. (2016). Samenwerken met mensen met cliënten, een praktisch-ethische beschouwing. In R. Didden, P. Troost, X. Moonen, & W. Groen (Eds.), Handboek psychiatrie en lichte verstandelijke beperking (pp. 505-510). De Tijdstroom. [details]
    • Moonen, X. M. H., & Douma, J. C. H. (2016). Haalbaarheid onderzoek naar geweld in de orthopedagogische behandelcentra voor jongeren met een licht verstandelijke beperking: In opdracht van de Commissie Vooronderzoek naar Geweld in de Jeugdzorg. In Bijlagen: Commissie Vooronderzoek naar Geweld in de Jeugdzorg (pp. 338-370). Commissie Vooronderzoek naar Geweld in de Jeugdzorg. [details]
    • Spruit, A., van der Stouwe, T., & Moonen, X. (2016). Wat kunnen we leren van onderzoek dat zich richt op sport als interventie voor de behandeling van jongeren met een LVB en externaliserende gedragsproblemen? Een kritische reflectie op recent gepubliceerd onderzoek. Onderzoek & Praktijk, 14(2), 7-13. https://www.kenniscentrumlvb.nl/images/oenp/oenpna2016.pdf [details]
    • van Hooren, S., de Witte, M., Didden, R., & Moonen, X. (2016). Vaktherapie. In R. Didden, P. Troost, X. Moonen, & W. Groen (Eds.), Handboek psychiatrie en lichte verstandelijke beperking (pp. 425-434). De Tijdstroom. [details]

    2015

    • Dautzenberg, T., Dautzenberg, M., Moonen, X. M. H., & Wagemans, A. (2015). Van thuis uit. Verkennend onderzoek naar de participatie en het netwerk van mensen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Maastricht: Radar.
    • Kaal, H. L., Nijman, H., & Moonen, X. M. H. (2015). Factsheet 6: Screener voor intelligentie en licht verstandelijke beperking (SCIL) - stand van zaken 1 juli 2015. Leiden. Hogeschool Leiden. https://www.hsleiden.nl/binaries/content/assets/hsl/lectoraten/lvb-en-jeugdcriminaliteit/factsheetjuli2015.pdf
    • Kaal, H. L., Nijman, H., & Moonen, X. M. H. (2015). Handleiding SCIL (Screener voor intelligentie en licht verstandelijke beperking) voor volwassenen (SCIL 18+) & voor jongeren van veertien tot en met zeventien jaar (SCIL 14-17). Amsterdam: Hogrefe.
    • Moonen, X. (2015). Is inclusie van mensen met een verstandelijke beperking vanzelfsprekend? Over een inclusieve samenleving in verbondenheid met mensen met een verstandelijke beperking en sociaal kwetsbare mensen met beperkte cognitieve vaardigheden. Zuyd Onderzoek. http://www.zuyd.nl/lectoraat/inclusie-van-mensen-met-een-verstandelijke-beperking
    • Moonen, X. M. H., de Wit, M., & Hoogeveen, M. (2015). Mensen met een licht verstandelijke beperking in aanraking met politie en justitie. In: M. Bockstaele, & P. Ponsaers (2015). Saldus Plus. . In Aandachtspunten bij de implementatie van EU-Richtlijn 2013/48. Antwerpen: Maklu.
    • Moonen, X., & Wissink, I. (2015). Signalering van kinderen die functioneren op het niveau van een LVB in het basisonderwijs: Screening met behulp van de SAF, onderzoek met de VALT en een korte uitleg over de BSA-k en de BSA-j. Landelijk Kenniscentrum LVB. https://www.uva.nl/binaries/content/documents/personalpages/w/i/i.b.wissink/nl/downloads/downloads/assets%5B2%5D/asset [details]

    2014

    • Moonen, X. M. H. (2014). Jongeren met een LVB tussen wal en schip: oververtegenwoordiging in foute statistieken. In: J. Van der Lans & M. Van der Linde (eds.). . In Canon gehandicaptenzorg: zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Amsterdam: Vereniging Canon social Werk..
    • Moonen, X., & Didden, R. (2014). Effectieve methoden in de ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking. In B. Twint, & J. de Bruijn (Eds.), Handboek verstandelijke beperking: 24 succesvolle methoden Boom. http://www.boompsychologie.nl/documenten/uitgeverij_boom/9789089531483.pdf
    • Moonen, X., & Rispens, I. (2014). De politie en mensen met een licht verstandelijke beperking. In H. Kaal, N. Overvest, & M. Boertjes (Eds.), Beperkt in de keten: mensen met een licht verstandelijke beperking in de strafrechtsketen (pp. 81-95). Den Haag: Boom Lemma.
    • Van de Bogaard, M., & Moonen, X. (2014). Kenmerken en zorgvragen volgens hulpverleners van jongeren met een licht verstandelijke beperking en ernstige psychiatrische stoornissen. Orthopedagogiek: Onderzoek en praktijk, 53(5), 216-229.
    • Wissink, I., & Moonen, X. (2014). Seksueel misbruik bij kinderen en jongeren met een (Licht) Verstandelijke Beperking. Onderzoek & Praktijk, 12(1), 8-14. http://www.kenniscentrumlvb.nl/images/oenp/oenpvoor2014.pdf [details]

    2013

    • Didden, R., & Moonen, X. (2013). Effectieve interventies voor mensen met een LVB. In R. Didden, & X. Moonen (Eds.), Met het oog op behandeling 3: diagnostiek en behandeling van gedragsproblematiek bij mensen met een licht verstandelijke beperking (pp. 9-17). LKC LVB. [details]
    • Grooters, G., de Swart, J., Lohuis-Heesink, R., & Moonen, X. (2013). Eind goed al goed? Voortijdige beëindiging van residentiële hulpverlening aan jeugdigen met een licht verstandelijk beperking: omvang en samenhangende factoren. Onderzoek & Praktijk, 11(1), 6-16. http://www.kenniscentrumlvb.nl/images/oenp/oenpvoor2013.pdf [details]
    • Kaal, H., Nijman, H., & Moonen, X. (2013). Screenen voor een licht verstandelijke beperking: mogelijkheden en onmogelijkheden in een justitiële setting. In R. Didden, & X. Moonen (Eds.), Met het oog op behandeling 3: diagnostiek en behandeling van gedragsproblematiek bij mensen met een licht verstandelijke beperking (pp. 55-60). LKC LVB. [details]
    • Knotter, M., Stams, G. J., Moonen, X., & Wissink, I. (2013). Attitude en interventiegedrag van begeleiders in relatie tot agressie van mensen met een (licht) verstandelijke beperking: een sociaal-ecologische benadering. In R. Didden, & X. Moonen (Eds.), Met het oog op behandeling 3: diagnostiek en behandeling van gedragsproblematiek bij mensen met een licht verstandelijke beperking (pp. 69-73). LKC LVB. [details]
    • Moonen, X., Kaal, H., & Nijman, H. (2013). Handig: een snelle LVB-screener. Markant : maandblad voor de gehandicaptensector, 18(3), 34-37. http://www.vgn.nl/markant/artikel/16391 [details]
    • van der Helm, P., Moonen, X., & Roest, J. (2013). Leefklimaat en residentiële zorg voor jeugdigen met een (L)VB: 'Het geheim van observatiecentrum De Hondsberg'. In R. Didden, & X. Moonen (Eds.), Met het oog op behandeling 3: diagnostiek en behandeling van gedragsproblematiek bij mensen met een licht verstandelijke beperking (pp. 97-102). LKC LVB. [details]

    2012

    2011

    2009

    • Moonen, X. (2009). Kwaliteit en inspraak voor jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking. In F. van Beek, & L. Rutjes (Eds.), Kwaliteitsstandaarden Jeugdzorg Q4C: wat kinderen en jongeren belangrijk vinden als ze niet thuis wonen (pp. 104-108). Bohn Stafleu van Loghum. https://doi.org/10.1007/978-90-313-6879-2_7 [details]
    • Moonen, X. M. H. (2009). Research with young people admitted to remedial treatment centres for young people with mild intellectual disabilities. In J. Fiedler, & C. Posch (Eds.), Yes, they can! Children researching their lives: a selection of articles based on the 2nd International Conference on Research with and by Children, 10-12 December 2007, SOS Children's Villages, Hermann Gmeiner Academy, Innsbruck (pp. 60-63). Schneider-Verlag Hohengehren. [details]
    • Moonen, X. M. H., Jacobs, N., & Bosman, J. G. (2009). De gesloten jeugdzorg en de rol en verantwoordelijkheid van de gedragswetenschapper. Journaal GGZ en Recht, 2009(5), 133-142. [details]
    • van Beijma, R., Harten, M., Holwerda-Kuipers, J., de Jong, B., Moonen, X., & van der Zon, C. (2009). Q4C in Nederland: niet bij papier alleen. In F. van Beek, & L. Rutjes (Eds.), Kwaliteitsstandaarden Jeugdzorg Q4C: wat kinderen en jongeren belangrijk vinden als ze niet thuis wonen (pp. 122-125). Bohn Stafleu van Loghum. https://doi.org/10.1007/978-90-313-6879-2_11 [details]

    2008

    • Knotter, M. H., Stams, G. J. J. M., Jansen, G. J., & Moonen, X. M. H. (2008). Attitude en interventiegedrag bij begeleiders van mensen met een verstandelijke beperking en agressief gedrag. NTZ, 34(2), 94-114. [details]

    2019

    • Moonen, X. M. H., Mercera, G., Vervoort-Schel, J. A. A., & Kooijmans, R. J. L. (2019). Children with mild intellectual disabilities and borderline intellectual functioning in Dutch residential care and their families.. Poster session presented at IASSIDD 2019, The world congress of the International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities, Glasgow, United Kingdom.

    2018

    2017

    • Knotter, M. H., Spruit, A., Stams, G. J. J. M., Wissink, I. B., Moonen, X. M. H., & de Swart, J. (2017). The effects of training programs for direct care staff working with people with intellectual disabilities and aggressive behaviour: A meta-analysis.. 182-183. Paper presented at 11th European Congress of Mental Health in Intellectual Disability (EAMHID) 2017, Luxembourg, Luxembourg.
    • de Witte, M., Spruit, A., van Hooren, S., Moonen, X. M. H., & Stams, G. J. J. M. (2017). Effects of music interventions on arousal regulation in times of stress: results of a meta-analysis. Paper presented at ECARTE Conference, Krakau.

    2016

    • Knotter, M. H., Stams, G. J. J. M., Spruit, A., Wissink, I. B., Moonen, X. M. H., & De Swart, J. J. W. (2016). Multilevel meta-analysis of the effects of training programs for direct care staff working with clients with iintellectual disabilities and aggressive behaviour.. 334-336. Paper presented at 5th International Conference on Violence in the Health Sector 2016, Dublin, Ireland.

    Lidmaatschap / relevante positie

    • Wissink, I. & Moonen, X. (2018-2021). LSR: Landelijk Steunpunt Medezeggenschap (ANBI)., Lid Adviescommissie Cliënten over Kwaliteit van Stichting LSR.

    Mediaoptreden

    • Wissink, I., Moonen, X., Creemers, H. & Stams, G.-J. (05-10-2010). Tijdschrift voor de gehandicaptensector [Print] Markant. Onderzoek naar geweld: Artikel in Markant (Tijdschrift voor de gehandicaptensector).

    Tijdschriftredactie

    • Verdonschot, M. H. (editor), De Witte, M. (editor), Berghs, M. (editor), Bootsma, M. (editor), Moonen, X. (editor) & van Hooren, S. (editor) (2016). Tijdschrift voor Vaktherapie (Journal).

    2023

    • Scheffers, F. (2023). Understanding resilience in people with intellectual disabilities: Towards a new perspective in care. [Thesis, externally prepared, Universiteit van Amsterdam]. [details]

    2021

    • de Witte, M. J. (2021). Music interventions for stress reduction. [Thesis, externally prepared, Universiteit van Amsterdam]. [details]

    2019

    • Knotter, M. H. (2019). The whole is more: A contextual perspective on attitudes and reactions of staff towards aggressive behaviour of clients with ID in residential institutions. [Thesis, externally prepared, Universiteit van Amsterdam]. [details]
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Regionaal Medisch Tuchtcollege Eindhoven
      Tuchtrechter lid-beroepsgenoot
    • NTZ
      Lid jury Ds Visserprijs
    • Landelijk Kenniscentrum LVB Utrecht
      Voorzitter wetenschappelijke adviesraad
    • F-ACT Nederland
      Lid van het bestuur
    • Q4C
      Voorzitter
    • Föderverein
      Kurator Internationales Archiv für Heilpädagogik
    • St. kwaliteitsregister voor de jeugd
      Tuchtrechter lid-beroepsgenoot
    • Koraal Groep
      GZ-psycholoog / orthopedagoog
    • Zorginstituut Nederland
      Lid wetenschappelijke adviesraad
    • Erkenningscommissie langdurige zorg
      Beoordelaar interventies
    • NIOD Oorlogsdocumentatie
      Lid wetenschappelijke begeleidingsgroep
    • Stichting Alexander
      Lid van het bestuur
    • BGZJ Samenwerkende org. voor Jeugdzorg
      Lid wetenschappelijke begeleidingsgroep van 'Stroomop'
    • Ben Sajet Centrum
      Voorzitter programmaraad track verstandelijke beperkingen
    • Rino Groep Utrecht
      Hoofdopleider Postmaster diagnostiek en behandeling (SG)LVB
    • Zuyd Hogeschool Heerlen
      Bijzonder lector inclusie mensen met een VB