Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

B. (Bart) Siekman MA

Faculteit der Geesteswetenschappen
Tweede Taalverwerving

Bezoekadres
  • Spuistraat 134
  • Kamernummer: 4.41
Postadres
  • Postbus 1641
    1000 BP Amsterdam
  • Over mij

    Ik ben promovendus bij het Amsterdam Center for Language and Communication (ACLC), onderdeel van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Op deze pagina vind je o.a. een kort CV en een omschrijving van mijn PhD onderzoeksproject. 

  • Curriculum Vitae

    Opleiding

    Universiteit van Amsterdam, 2013 - 2017
    Bachelor Nederlandse taal en cultuur, met de afstudeerrichting Nederlandse taalkunde.
     
    Universiteit van Amsterdam, 2017 - 2019
    Master Nederlands als tweede taal en meertaligheid

    Werk

    Universiteit van Amsterdam – Student-assistent, 2015-2017

    Ik verzorgde het vak zinsontleding in de bachelors Nederlandse taal en cultuur en Linguistics.
     

    Instituut voor Nederlands Taalonderwijs en Taaladvies - 2018 (stage)

    Ik verzorgde bij het INTT lessen B1-B2 and >A1-A1 en hielp mee met het updaten van de lesmethode Codeplus.
     

    Gemeente Amsterdam - 2018 (stage)

    Projectmedewerker in het project Gelijke kansen in het basisonderwijs.
     

    Stichting voor Interculturele Participatie en Integratie - 2018 – 2019 (stage)

    Ik verzorgde bij SIPI inburgeringslessen en alfabetiseringslessen.
     

    Instituut voor Taalonderzoek en Taalonderwijs Amsterdam (ITTA UvA) –  Adviseur, 2019 - 2023

    Specialisaties: laaggeletterdheid en digitale vaardigheden bij volwassenen, en taal en ouderbetrokkenheid. Ik had verschillende werkzaamheden:

    • Projectleider van verschillende onderzoeksprojecten en experimenten in opdracht van het landelijke programma Tel mee met Taal.
    • Trainer in de cursussen Docent basisvaardigheden (NT1 en digitale vaardigheden)
    • Ontwikkelaar van lesmethodes (bijvoorbeeld TaalKlik, waarin taalvaardigheid en digitale vaardigheden tegelijkertijd aan bod komen)
  • PhD project

    Geletterdheid en Tweedetaalverwerving bij volwassen alfaleerders

    De hoofdvraag van mijn onderzoek is wat leren lezen en schrijven op latere (volwassen) leeftijd bijdraagt aan het vermogen van alfacursisten (volwassenen die tegelijkertijd een tweede taal leren én leren lezen in die tweede taal) om een te taal te leren. Een belangrijke hypothese in dit onderzoek is dat leren lezen en schrijven bijdraagt aan het ontwikkelen van metalinguïstisch bewustzijn, die op hun beurt bijdragen aan het verwerven van een tweede taal. Zo vonden Bigelow et al (2006) een verband tussen de lees- en schrijfvaardigheid van proefpersonen en hun vermogen om correctieve feedback op mondelinge uitingen te verwerken. Daarnaast zijn er duidelijke correlaties te zien tussen metalinguïstische vaardigheden en en het niveau waarin functioneert in een tweede taal (Roehr-Brackin & Tellier, 2019). Dit onderzoek is echter alleen uitgevoerd met kinderen in de middelbareschoolleeftijd en niet met alfaleerders. Mijn onderzoek heeft als uiteindelijk doel om onze kennis van tweedetaalverwerving uit te breiden door inzicht te creëren in het verband tussen geletterdheid, metalinguïstisch bewustzijn en taalverwervingsvaardigheden.

    Dit onderzoeksproject is onderdeel van het Meta-LLL project. Mijn begeleiders zijn prof. dr. Sible Andringa (PI), dr. Josje Verhagen, dr. Michal Korenar en dr. Sybren Spit. Het PhD-project van mijn collega Sarah der Nederlanden MSc is ook onderdeel van Meta-LLL. Sarah onderzoekt deels dezelfde onderwerpen, maar dan bij kinderen die op latere leeftijd dan gebruikelijk leren lezen en schrijven én tegelijkertijd een tweede taal leren.

  • Publicaties

    2025

    • Siekman, B., Spit, S. B., Verhagen, J., & Andringa, S. J. (2025). Metalinguistic awareness in adult emergent readers. A scoping literature review of empirical studies. Manuscript submitted for publication.

    2016

    2025

    • Siekman, B., Korenar, M., Spit, S. B., Verhagen, J., & Andringa, S. J. (2025). The Name Game. Measuring metalinguistic awareness in LESLLA learners.. Poster session presented at The 34th Conference of the European Second Language Association, Tromsø, Norway.

    Spreker

    • Siekman, B. (speaker) (21-6-2025). Hoe leer je een tweede taal als je niet veel schoolervaring hebt?, Toptaal docentendag, Utrecht.
    • Siekman, B. (speaker) & Spit, S. (speaker) (21-6-2025). Hoe interpreteren alfacursisten opdrachten uit boeken en mondelinge instructie?, Toptaal Docentendag, Utrecht.
    • Siekman, B. (speaker) & der Nederlanden, S. (speaker) (20-5-2025). De rol van geletterdheid in taalverwerving, Leesbevorderingslab, VU.
    • Siekman, B. (speaker) (14-2-2025). The Name Game. Measuring metalinguistic awareness in LESLLA learners., University of Essex, Colchester, UK..
    • Siekman, B. (speaker) & Spit, S. (speaker) (24-9-2024). Hoe interpreteren alfacursisten opdrachten uit boeken en mondelinge instructie?, BVNT2 conferentie.

    Andere

    • Andringa, S. (participant), Siekman, B. (participant) & Spit, S. (participant) (25-6-2025 - 28-6-2025). The 34th Conference of the European Second Language Association, Tromsø (participating in a conference, workshop, ...).
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    Geen nevenwerkzaamheden