Ketenbreed Leren. (2023). Betrek mij gewoon: Over de behandeling van ouders in de jeugdhulp [Podcast]. Ketenbreed Leren.
Peters, R. (Host). (2022, april 14). Jeugdzorg, hoe nu verder? In gesprek met Jessica Vervoort-Schel over de impact van stress en hulp aan het hele gezin [Podcastaflevering]. Peter’s Podcast.
StroomOP. (2020, november 26). Kinderen en ouders behandel je samen [Podcastaflevering]. StroomOp.
Vervoort-Schel, J.A.A. (2021). Een gezinszorgstelsel is beter dan een jeugdzorgstelsel [Opinieartikel]. Brabants Dagblad.
Interviews
Bussel, van, M. (2022, 13 januari). Kwetsbare gezinnen hebben de maatschappij nodig [Interview]. Augeo Magazine.
Peeten-de Klein, A. (2022, 16 april). Traumasensitief onderwijs - Leerkrachten maken het verschil [Interview]. De Pedagoog.
Bragg, J. (2022, 16 april). Yucelmethode – Samen werken aan herstel [Interview]. De Pedagoog.
Smeets, J. (2021, april). Eerder grenzen stellen en ouders betrekken [Interview]. De Pedagoog.
Geurtjens, W. (2020, 15 april). Hulpverlening aan kinderen begint bij hulp aan de ouders [Interview]. Ikkanhet.nl, een initiatief van NVO: Nederlandse vereniging van pedagogen en onderwijskundigen.
Ruisch, R. (2020, september). Een kalm brein voor iedere ouder [Interview]. Veine.
Branches gespecialiseerde zorg voor jeugd. (2020, november). Voorkomen van geweld in de jeugdzorg [E-magazine].
Mercera, G., Kalis, T., Vervoort-Schel, J., & Moonen, X. (2024). In the Eye of the Beholder: Visualizing Strengths, Burdens and Desires Through the Lens of Neurodivergent Children, Their Parents, and Professionals Using the Yucel Method. Advances in Neurodevelopmental Disorders. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s41252-024-00411-3
Mercera, G., Vervoort-Schel, J., Offerman, E., Pronk, S., Wissink, I., & Lindauer, R. (2024). Prevalence of Adverse Childhood Experiences in Adolescents with Special Educational and Care Needs in the Netherlands: A Case-File Study of Three Special Educational and Care Settings. Journal of Child & Adolescent Trauma, 17(2), 541-554. https://doi.org/10.1007/s40653-024-00613-w
2022
Moonen, X., Festen, D., Bakker-van Gijsel, E., & Vervoort-Schel, J. (2022). A Dutch perspective on two health related issues regarding children and adolescents with intellectual disabilities. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(18), Article 11698. https://doi.org/10.3390/ijerph191811698[details]
Vervoort-Schel, J., Mercera, G., Wissink, I., Van der Helm, P., Lindauer, R., & Moonen, X. (2021). Prevalence of and relationship between adverse childhood experiences and family context risk factors among children with intellectual disabilities and borderline intellectual functioning. Research in Developmental Disabilities, 113, Article 103935. Advance online publication. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.103935[details]
Vervoort-Schel, J., Mercera, G., Wissink, I., Mink, E., van der Helm, P., Lindauer, R., & Moonen, X. (2018). Adverse Childhood Experiences in Children with Intellectual Disabilities: An Exploratory Case-File Study in Dutch Residential Care. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(10), Article 2136. Advance online publication. https://doi.org/10.3390/ijerph15102136[details]
Vervoort-Schel, J., Mercera, G., Wissink, I., van der Helm, P., Lindauer, R., & Moonen, X. (2021). Adverse childhood experiences (ACEs) and family context factors. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 34(5), 1250. https://doi.org/10.1111/jar.12917
2020
Mercera, G., Vervoort-Schel, J., Kooijmans, R., & Moonen, X. (2020). Kind- ouder-, gezins- en omgevingskenmerken van residentieel opgenomen jeugdigen die op licht verstandelijk beperkt of zwakbegaafd niveau functioneren. LVB Onderzoek & Praktijk, 18(2), 25-32. [details]
Verhelst, D., Mercera, G., van Esch, J., & Vervoort-Schel, J. (2020). Regulatie ouders cruciaal voor gezonde ontwikkeling kind. Vroeg, 37(4), 36-39. [details]
2019
Vervoort-Schel, J., Lindauer, R., van der Helm, P., & Moonen, X. (2019). Vragen naar ingrijpende jeugdervaringen (ACE's): Een eerste stap in het begrijpen van gedragsproblemen? In R. Didden, X. Moonen, & J. Douma (Eds.), Met het oog op behandeling 5: Diagnostiek en behandeling van gedragsproblematiek bij mensen met een licht verstandelijke beperking (pp. 44-49). Gezamenlijke uitgave van Landelijk Kenniscentrum LVB en Expertisecentrum De Borg. https://www.kenniscentrumlvb.nl/product/met-het-oog-op-behandeling-5-digitaal/[details]
Vervoort-Schel, J., Lindauer, R., van der Helm, P., & Moonen, X. (2019). Vragen naar ingrijpende jeugdervaringen (‘ACE’s’), een eerste stap in het begrijpen verminderen van gedragsproblemen? . In R. Didden, X. Moonen, & J. Douma (Eds.), Met het oog op behandeling 5: Diagnostiek en behandeling van gedragsproblematiek bij mensen met een licht verstandelijke beperking (pp. 44-49). Gezamenlijke uitgave van Landelijk Kenniscentrum LVB en Expertisecentrum De Borg. https://www.kenniscentrumlvb.nl/wp-content/uploads/woocommerce_uploads/2019/11/Congresboek-MHOOB5-2019.pdf[details]
Moonen, X. M. H., Mercera, G., Vervoort-Schel, J. A. A., & Kooijmans, R. J. L. (2019). Children with mild intellectual disabilities and borderline intellectual functioning in Dutch residential care and their families.. Poster session presented at IASSIDD 2019, The world congress of the International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities, Glasgow, United Kingdom.
2018
Vervoort-Schel, J. A. A., Mercera, G., Mink, E., van der Helm, G. H. P., Lindauer, R. J. L., Wissink, I. B., & Moonen, X. M. H. (2018). Adverse childhood experiences in children with intellectual disabilities. 570. Poster session presented at EUSARF Porto 2018: All children, all families, Porto, Portugal. http://globalintrac.files.wordpress.com/2018/10/eusarf-2018-porto-book-of-abstracts.pdf
Vervoort-Schel, J. A. A., Moonen, X. M. H., Lindauer, R. J. L., & van der Helm, G. H. P. (2018). Adverse childhood experiences and protective factors in children with intellectual disabilities: Assessment and prevention. Poster session presented at Focus op Onderzoek, Ede, Netherlands.
Vervoort-Schel, J. & Wanders-Mulder, F. (26-11-2020). StroomOP, de Podcast: Kinderen en ouders behandel je samen [Web] StroomOP. StroomOP, de podcast voor steeds betere jeugdhulp: Kinderen en ouders behandel je samen.. http://podcastluisteren.nl
Vervoort-Schel, J. (30-09-2020). Veine 21 2020: Een kalm brein voor iedere ouder [Print] Veine. Veine 21: Een kalm brein voor iedere ouder. http://www.veine.nl
Vervoort-Schel, J. (15-04-2020). NVO Ik kan het: Hulpverlening aan kinderen begint bij hulp aan de ouders [Web] NVO. NVO Ik kan het: hulpverlening aan kinderen begint bij hulp aan de ouders. http://ikkanhet.nl
Vervoort-Schel, J. (speaker) (10-10-2020). Van ACE's naar Trauma Informed Care bij (L)VB, Congres psychotrauma bij kinderen en (jong) volwassenen.
Vervoort-Schel, J. (speaker) (10-12-2019). Ingrijpende ervaringen & veerkracht: wetenschappelijk perspectief, Lezingencyclus 'Opvoeden en opgroeien tussen praktijk en wetenschap', Utrecht .
Vervoort-Schel, J. (speaker) (5-8-2019). Adverse Childhood Experiences in children with intellectual disabilities, IASSIDD 2019, The world congress of the International Association for the Scientific Study of Intellectual and Developmental Disabilities, Glasgow. http://onlinelibrary.wiley.com/toc/13652788/2019/63/7
Vervoort-Schel, J. (speaker) & Moonen, E. (speaker) (30-10-2018). Adverse Childhood Experiences: mentale en fysieke gevolgen bij jeugdigen met een verstandelijke beperking, Jaarcongres Kinder en Jeugdpsychiatrie, Amersfoort.
Vervoort-Schel, J. (speaker), Göbel, A. (speaker) & van der Meer, Y. (speaker) (18-9-2018). What affects one, affects all; adverse childhood experiences (ACEs) en verstandelijke beperking in het gezin, 9e Jaarcongres LVB, Zwolle.
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteren’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Je kunt je voorkeur op ieder moment wijzigen door op de link ‘Cookie instellingen’ te klikken die je onderaan iedere pagina vindt. Lees ook het UvA Privacy statement.