Op 31 mei 2023 spreekt Fatma Aydemir de vierde Staat van de Europese Literatuur uit. De Staat van de Europese Literatuur is een jaarlijkse lezing door een vooraanstaande auteur of dichter van internationale faam, over de staat van de literatuur en van Europa vanuit het perspectief van de literatuur.
Kerngegevens van evenement De Staat van de Europese Literatuur 2023 door Fatma Aydemir
31 mei 2023
Agnietenkapel
Fatma Aydemir (foto door Sibylle Fendt)

Fatma Aydemir (Karlsruhe, 1986) is een belangrijke stem in de Duitse literatuur, sinds haar debuutroman Ellbogen (2017) en vooral sinds haar tweede roman Dschinns (2022). Aydemirs grootouders kwamen als gastarbeiders naar Duitsland toen haar ouders tieners waren. Ze studeerde Duits en Amerikanistiek in Frankfurt am Main. Sinds 2012 woont Aydemir in Berlijn en werkt ze als redacteur voor het dagblad taz, waar ze zich bezighoudt met popcultuur, literatuur en Turkije.

Na de lezing zal Fatma Aydemir in gesprek gaan met schrijver Simone Atangana Bekono, honorary fellow 2022-23 aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Margot Dijkgraaf, schrijver en literatuurcriticus, zal het gesprek leiden.

Agnietenkapel

Oudezijds Voorburgwal 229 - 231