In de achttiende eeuw beginnen onderzoekers vragen te stellen over archeologisch materiaal uit de Griekse en Romeinse wereld. Dit wordt een leidraad voor het onderzoek naar antieke culturen. Wie hebben de archeologie destijds in kaart gebracht?
Kerngegevens van evenement De vergeten grondlegger van de archeologie
14 juni 2024
14:30 -15:30
Allard Pierson
Anne Claude de Caylus

De van oorsprong Duitse archeoloog Johann Joachim Winckelmann (1717-1768) en de Franse antiquaar en graaf Anne Claude de Caylus (1692-1765) fungeren als aanjagers van dit nieuwe onderzoeksveld. Hoewel hun ideeën al snel verouderd raken, leveren zij belangrijke aanzetten voor het begrip van de verschillende volkeren in het Middellandse Zeegebied. Waar Winckelmann bekend staat om zijn ideeën over de suprematie van de Griekse kunst, heeft Caylus een bredere blik waarbij hij zich ook richt op andere archeologische voorwerpen zoals glas, metaal en ’onooglijk’ materiaal uit opgravingen. In zijn uitgebreide publicaties legt hij verbanden tussen vondsten uit verschillende plaatsen. Daarmee is hij zijn tijd ver vooruit. Caylus was een echte antiquaar die zelf verzamelde. Een deel van zijn collectie is later in het Louvre terecht gekomen. De twee geleerden correspondeerden helaas niet met elkaar, maar hun publicaties zijn van groot belang voor de geschiedenis van de archeologie.

Terwijl Winckelmann in en na zijn tijd beroemd werd als de ‘grondlegger van de klassieke archeologie’  viel de Franse graaf ten prooi aan de vergetelheid. Ter gelegenheid van de Nationale Archeologiedagen verzorgt prof. dr. Eric Moormann een lezing over de Comte de Caylus. Tijdens deze lezing wordt een complete set van de Recueil d’antiquités égyptiennes, étrusques, grecques et romaines van Caylus uit de collectie van het Allard Pierson getoond, bestaande uit duizenden pagina’s en meer dan 800 prenten van zo’n 2300 objecten uit de oudheid.

Over de spreker

Eric M. Moormann is emeritus hoogleraar Klassieke Archeologie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen en was voorheen verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft veel publicaties over objecten in het Allard Pierson op zijn naam staan. De geschiedenis van de archeologie is een van zijn aandachtsgebieden.

Over het Allard Pierson

Het Allard Pierson is het museum en kennisinstituut voor  de erfgoedcollecties van de Universiteit van Amsterdam. Je kunt er terecht voor tentoonstellingen, maar ook allerlei

Het Allard Pierson is een van de UvA-podia in het Universiteitskwartier.

Allard Pierson

Oude Turfmarkt 127-129