Op 21 november ontving Margriet Heim de Gehandicaptenzorgprijs 2012 met het onderzoek naar een betere communicatie van en met niet-sprekende personen met een ernstige meervoudige beperking. Het onderzoek vond plaats in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en Heliomare revalidatie.

Beste onderzoekspublicatie

Het onderzoek naar het communicatieprogramma COCPvg won in de categorie Beste onderzoekspublicatie.  COCPvg is een programma dat zich richt op een betere communicatie van en met niet-sprekende personen met een ernstige meervoudige beperking. Margriet Heim, Marjan Veen en Frank Velthausz onderzochten de effecten van het programma bij cliënten en hun communicatiepartners in Esdégé-Reigersdaal. Het onderzoek vond plaats in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en Heliomare revalidatie.

Met de prijs is een bedrag van € 10.000,- gemoeid en een sculptuur van kunstenaar Evert Bolt. De prijs is bestemd voor verdere implementatie en ontwikkeling van de projecten.

Onderzoeksgroep UvA

Margriet Heim is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Grammar & Cognition van het Amsterdam Center for Language and Communication (ACLC) van de UvA.

Vereniging Gehandicaptenzorg

De Gehandicaptenzorgprijs is een initiatief van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) dat dit jaar voor de vierde keer is uitgereikt. Met de prijs wil de VGN kennisontwikkeling, kennisverspreiding en verdere professionalisering van de medewerkers  in de gehandicaptenzorg stimuleren.