Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Rozanne de Bruijne heeft de tweejaarlijkse internationale Roger de le Pasture/Rogier van der Weyden Prijs ex aequo gewonnen. Zij ontving op vrijdag 5 december de prijs voor haar masterscriptie ‘Meer licht op het Norfolk-triptiek, Historiografie en iconografische analyse’.

Rozanne de Bruijne met jury
Rozanne de Bruijne met de jury. (Foto: Rozanne de Bruijne)

De Bruijne volgde de masterstudie Museumconservator en studeerde in 2013 cum laude af bij Claudine Chavannes-Mazel, hoogleraar Kunstgeschiedenis van de Middeleeuwen. De alumna nam de prijs van 1500 euro in ontvangst in Doornik, België. Aansluitend hield ze een lezing in het Frans over het onderwerp van haar scriptie. 

Als een Sherlock Holmes

Het vroeg vijftiende-eeuwse 'Norfolk-triptiek’, een schilderij uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen, vormt het uitgangspunt van de scriptie van De Bruijne. De jury is van mening dat De Bruijne als een Sherlock Holmes te werk is gegaan door conclusies te deduceren uit kleine details. ‘Met haar microscopische blik […] heeft ze de kennis over het werk daadwerkelijk een stap verder gebracht.’ Het tweede aspect van de scriptie dat de jury heeft verleid is het verteltalent van De Bruijne. ‘Ze weet het verloop van haar onderzoek voor het voetlicht te brengen met een enthousiasme dat je bij jonge onderzoekers maar zelden tegenkomt’.

De Roger de le Pasture/Rogier van der Weyden Prijs is een aanmoedigingsprijs voor veelbelovende jonge onderzoekers. In totaal waren er 6 genomineerden, afkomstig uit Oostenrijk, Engeland, Frankrijk, Nederland en België. 

Rozanne de Bruijne, scriptieprijs
Rozanne de Bruijne tijdens haar lezing. (Foto: Rozanne de Bruijne)

Meer licht op het Norfolk-triptiek

Het Norfolk-triptiek is een van de belangrijkste pre-Eyckiaanse kunstwerken uit de Zuidelijke Nederlanden. De Bruijne vat in  haar scriptie bestaande theorieën samen over de lokalisering van het drieluik, de datering, de identiteit van de kunstenaar en de opdrachtgever en de oorspronkelijke functie van het schilderij. Vervolgens zoomt zij in op iconografische details van enkele afgebeelde heiligen op het schilderij en baseert daarop haar conclusies over de ontstaansgeschiedenis van het werk. De Bruijne kon deze details als nooit tevoren bestuderen dankzij nieuwe hoge-resolutie-foto's.