Sal Hagen heeft op 1 november 2018 de internetscriptieprijs gewonnen met zijn scriptie 'Here I Am, Praying to an Egyptian Frog. Exploring Political Fluidity on 4chan/pol/'. Sal schreef deze scriptie als onderdeel van zijn onderzoeksmaster Media Studies aan de Universiteit van Amsterdam.
Foto van Sal Hagen

De internetscriptieprijs is een wetenschappelijke prijs voor de beste afstudeerscripties over een internet-gerelateerd onderwerp en wordt uitgereikt in vier verschillende disciplines. Sal won de prijs in de categorie internet & maatschappij- of geesteswetenschappen. Uit de 25 ingezonden scripties selecteerde de jury vijf scripties voor de shortlist. Deze scripties werden beoordeeld op onder andere de algehele wetenschappelijke kwaliteit en de innovativiteit van het onderwerp en de onderzoeksmethode. De jury bekroonde de scriptie van Sal met de eerste prijs. Daarnaast won Sal de publieksprijs voor zijn presentatie tijdens de uitreiking.

Onderzoek naar 4chan

Sal heeft onderzoek gedaan naar een online discussieforum, 4chan, dat in het begin van de oprichting in het nieuws kwam door apolitieke ‘trolls’ en daarna door overwegend libertarische en liberale politieke stromingen. Rond 2014 veranderde deze karakterisering juist naar extreem rechts. De anonimiteit en de hoge verversingsgraad van dit forum maakten het lastig om wisselingen in de politieke opvattingen van de gebruikers te verklaren. Met zijn onderzoek geeft Sal op innovatieve wijze inzicht in deze wisselingen en laat hij zien hoe miljoenen online berichten betekenis geven aan het woord ‘Trump’.

Over de internetscriptieprijzen

De internetscriptieprijzen zijn bedoeld voor masterstudenten aan een Nederlandse instelling voor wetenschappelijk onderwijs. Met deze prijzen willen de initiatiefnemers de belangstelling voor verschillende onderzoeksgebieden vergroten, en in bredere zin het maatschappelijk en wetenschappelijk debat over de impact van internettechnologie bevorderen. De prijzen worden toegekend in de categorieën: internet & economie, internet & recht, internet & maatschappij- of geesteswetenschappen en internet & technische wetenschap.