Lucas van der Deijl, promovendus historische Nederlandse letterkunde, treedt per april toe tot Faces of Science. Op de site facesofscience.nl, een initiatief van de KNAW, bloggen meer dan 50 promovendi over hoe het is om in de wetenschap te werken.
Lucas van der Deijl

Lucas van der Deijl doet onderzoek naar de verspreiding en adaptatie van het gedachtegoed van Descartes en Spinoza in de vroegmoderne Nederlandse literatuur. Tijdens de zeventiende eeuw vormden de beruchte ideeën van deze filosofen ‘the talk of the town’ in de Nederlandse Republiek. Dankzij vertalingen van hun boeken kon iedereen meediscussiëren. Van der Deijl onderzoekt deze omstreden vertaalslag. Hij beschrijft met nieuwe digitale methoden de verspreiding van het vroege Verlichtingsdenken in de Nederlandse volkstaal.

Binnenkort zal Van der Deijl verslag doen van zijn onderzoek op facesofscience.nl. De bedoeling van de site is om studenten en leerlingen uit 5 en 6 vwo, die staan voor een keuze in hun studie, door middel van filmpjes en blogs een realistisch beeld te geven van hoe het is om wetenschapper te zijn. Maar de bijdragen zijn interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in wetenschap.

In totaal treden vanaf april twaalf nieuwe promovendi toe tot het collectief, onder wie ook UvA-sterrenkundige Jakob van den Eijnden. Eerder traden geesteswetenschappers Sybren Spit (Taalwetenschap) en Anne Helmond (Mediastudies) al toe tot Faces of Science.