Rens Bod, hoogleraar Digitale Geesteswetenschappen aan de UvA, bekleedt van februari tot juni 2021 de Internationale Francqui-leerstoel in België. De leerstoel is bedoeld voor onderzoekers van hoog niveau die zeer actief zijn in hun professionele werkveld, en heeft als doel om buitenlandse hoogleraren te stimuleren naar België te komen.

Bod werd voorgedragen als kandidaat door de faculteiten Letteren en Wijsbegeerte van de universiteiten van Gent en Antwerpen. Zij zagen hem als ‘uomo universale van de 21e eeuw’ als de perfecte kandidaat, vanwege zijn ongekende vermogen om verbindingen te leggen tussen alfa en bèta, verschillende disciplines zoals wetenschapsgeschiedenis, computationele linguïstiek en muziekwetenschappen, en zijn inzet van digitale tools. Als UvA-hoogleraar Digitale Geesteswetenschappen en Geschiedenis van de Geesteswetenschappen bestudeert Bod de geesteswetenschappen vanuit zowel computationele als historische perspectieven.

Eerder dit jaar verscheen van zijn hand het succesvolle boek Een wereld vol patronen, waarin hij de geschiedenis van menselijke kennis behandelt vanuit een breed spectrum van disciplines.

Als houder van de leerstoel zal Bod onder andere een inaugurale les verzorgen en actief deelnemen aan het wetenschappelijk programma van de betrokken vakgroepen. Ook zal hij zich inzetten voor de vorming van jonge  wetenschappers aan Belgische universiteiten die zich bezighouden met zijn vakgebieden, door het verzorgen van seminars en lezingen in de zogenoemde ‘Class of excellence’. Ter afsluiting zal een mini-eindsymposium plaatsvinden.

Prof. dr. L.W.M. (Rens) Bod

Faculteit der Geesteswetenschappen