Plotseling is overleden Tom van Deel, die van 1971 tot 2006 als docent aan het Instituut voor Neerlandistiek verbonden was.

Hele generaties studenten zijn door hem beïnvloed door zijn zorgvuldige manier van poëzie lezen. Zijn recensies in Trouw waren indertijd toonaangevend. Ook haalde hij bekende schrijvers als Gerrit Krol en Willem Brakman naar Amsterdam voor lezingen of om in colleges over hun werk te spreken. Het feit dat hij dichter was en redacteur van De Revisor, betekende een meerwaarde voor talentvolle studenten, die vaak via hem in de literaire wereld terecht kwamen.

Wij herinneren ons Tom ook als een lieve, zachtmoedige en geïnteresseerde collega. Een collega met een groot hart voor zijn vak, en voor de studenten die hij inwijdde in de literatuur.

Lezen was voor Tom even noodzakelijk als eten of ademhalen. Daarbij bleef hij precies, een echte beoefenaar van een magnifieke vorm van close reading.

Namens de UvA-letterkundigen,
Marita Mathijsen, emeritus hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde