Het vak ‘Post-humans in the Anthropocene: a relational inquiry into Humanity Futures, other Species, and the Environment’ won op 28 november de vierde editie van de UvA’s Create a Course Challenge. De groep die dit vak ontwierp bestaat uit FGw-studente Amalia Calderón, die de onderzoeksmaster Artistic Research volgt, en studenten José Bernardo Pedroso Couto Soares (master Sociology), en Clémentine Dècle (bachelor Politics, Psychology, Law and Economics (PPLE)).
De winnaars (de drie van links) samen met de jury | Foto: Tessa Belinfante

Via de Create a Course Challenge krijgen studenten de kans een interdisciplinair keuzevak te ontwikkelen dat vervolgens ook daadwerkelijk aangeboden zal worden. De jury was dit jaar erg onder de indruk van het winnende vak en prees ‘de grote maatschappelijke relevantie en de creatieve werkvormen’. Studenten kunnen het vak in het eerste semester van het studiejaar 2020-2021 volgen als interdisciplinair keuzevak bij het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS).

Inhoud en vormgeving

Het Antropoceen is het (voorgestelde) geologische tijdperk dat wordt gekenmerkt door de radicale menselijke invloed op de natuur en geologie. In het vak ‘Post-humans in the Antropocene: a relation inquiry into Humanity Futures, other Species and the Environment’ wordt de positie van de mens geanalyseerd vanuit deze context. Studenten zullen worden uitgedaagd hun eigen perspectieven op hun relaties met de natuur, omgeving, andere soorten, en lichamen kritisch te benaderen en om andere toekomstscenario’s te verkennen.

In de hoorcolleges zal het voeren van discussies de nadruk krijgen. Studenten zullen tevens een praktische analyse van een case study uitvoeren. Amalia Calderón, die de onderzoeksmaster Artistic Research volgt (vanaf volgend jaar onderdeel van de onderzoeksmaster Art and Performance Research Studies), vertelt tegenover Folia: ‘Hierbij zullen studenten van verschillende disciplines – van kunst en rechten tot sociologie en biotechnologie – in groepen gaan samenwerken.’

In het vak zullen achtereenvolgend drie thema’s aan bod komen: posthumanisme, over de grenzen van het organische en technologische lichaam; postantropocentrisme, over de verhouding tussen mensen en andere diersoorten; en antropoceen, over de hierboven genoemde radicale invloed van de mens op de natuur.

Het ontwikkelproces is zeer leerzaam voor de groep winnende studenten, maar ook tijdrovend. ‘Een van de grootste uitdagingen is om de inhoud van het vak te beperken en een duidelijke structuur aan te brengen,’ aldus Amalia bij Folia.

De Create a Course Challenge

De UvA Create a Course Challenge is toegankelijk voor zowel bachelor- als masterstudenten. Het werd dit jaar voor de vierde keer georganiseerd door het IIS, dat 51 inzendingen ontving. 14 hiervan werden uitgewerkt tot concrete ideeën, waaruit vervolgens een top tien werd gekozen. Studenten en medewerkers van de UvA konden hierna online stemmen om zo tot een top vijf te komen.

De jury, die dit jaar bestond uit Karen Maex (rector magnificus UvA), Lucy Wenting (directeur Instituut voor Interdisciplinaire Studies) en Pjotr van der Jagt (voorzitter van de Centrale Studentenraad), kozen vervolgens het winnende idee. Dit jaar lag het algehele niveau hoog, vond de jury. Alle finalisten hadden presentaties die ‘zeer inspirerend’ waren.

Elk jaar krijgen de winnaars van de Create a Course Challenge een baan aangeboden als student-assistent waarin ze hun vak verder kunnen ontwikkelen. Omdat het winnende vak dit jaar is bedacht door een groep van drie studenten, hopen de studenten dat ze alle drie een aanstelling zullen krijgen en allen actief betrokken kunnen zijn bij het vak.