De Hongaarse Academie van Wetenschappen kent de onderscheiding “Pro Cooperatione” toe aan Michiel van Kempen, bijzonder hoogleraar Nederlands-Caraïbische Letteren.
Michiel van Kempen (foto: Titia Hahne)

Van Kempen ontvangt de onderscheiding vanwege de gastcolleges die hij verzorgt aan universiteiten in Hongarije, zijn bijdragen aan Hongaarse tijdschriften en het Erasmus-samenwerkingsverband tussen de UvA en de Universiteit van Debrecen dat hij mede tot stand bracht. Van Kempen bekleedt sinds 2006 de bijzondere leerstoel Nederlands-Caraïbische Letteren, vanwege de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde en met steun van de Vereniging KITLV en KITLV/KNAW.