Het is dit jaar precies tweehonderd jaar geleden dat Eduard Douwes Dekker, oftewel Multatuli, werd geboren. Net als veel andere activiteiten in het jaar 2020 kunnen de festiviteiten rondom het Multatuli-jaar niet doorgaan. Om deze reden bedacht Jacqueline Bel, hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam een thuiswerkproject.

In dit project wordt (bekende) Nederlanders gevraagd om een bladzijde uit Multatuli’s ‘Max Havelaar’ te kiezen en deze over te schrijven. Door de woorden van Multatuli een voor een op te schrijven, word je volgens Jacqueline Bel helemaal opgeslokt in het verhaal. Verschillende (bekende) Nederlanders nemen deel aan het thuiswerkproject, zo ook onze eigen Laura van Hasselt.

Laura van Hasselt is naast docent en publiekshistorica aan de Universiteit van Amsterdam ook secretaris van het Multatuli Genootschap. Van Hasselt heeft grote affiniteit met de negentiende eeuw en nam dit project dan ook met beide handen aan. Voor haar passage uit de Max Havelaar koos zij een stuk dat betrekking heeft op de omstandigheden van nu. Multatuli schrijft in deze passage over het mooiste wat er op de wereld is, namelijk Franse vrouwen. Hun bovenmenselijke schoonheid intrigeert hem enorm, maar dit gevoel slaat om als een van de vrouwen haar neus laat snuiten door haar man. Multatuli is van mening dat er in zo’n beeldschone neus niet gesnotterd mag worden, ‘een misdaad tegen die schoonheid’ in de woorden van Van Hasselt. Door deze passage raakte Van Hasselt geïntrigeerd omdat zoiets onschuldigs als je neus snuiten ook nu in coronatijd als misdaad wordt gezien. Aan het bureau van Multatuli schreef Laura van Hasselt deze passage over, zodat deze kan worden toegevoegd aan de ‘Lockdown Max Havelaar-editie’.

Bekijk hier het volledige interview met Laura van Hasselt:

Dr. L.H. (Laura) van Hasselt

Faculteit der Geesteswetenschappen