Maria Boletsi, bijzonder hoogleraar Nieuwgriekse studies op de Marilena Laskaridis-leerstoel, ontvangt een fellowship van het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS) binnen de onderzoeksgroep 'The Politics of (De)familiarization: The Common and the Strange in Contemporary Europe'. In het studiejaar 2021-2022 zal Boletsi vijf maanden aan NIAS verbonden zijn om te werken aan haar onderzoek naar zogenaamd 'artivistisch protest' als reactie op post-truth politics.

In het overkoepelende project werkt Boletsi samen met Alberto Godioli en Florian Lippert (beiden Rijksuniversiteit Groningen), en haar UvA-collega Sarah de Lange (Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen). Het interdisciplinaire project onderzoekt constructies en mobilisaties van het 'gemeenschappelijke', het 'vertrouwde' en het 'vreemde' in het huidige Europese politieke discours. Het onderzoek van Boletsi hierbinnen is getiteld Keep Calm, It’s Only Fiction! Outweirding Post-truth Politics through New Grammars of Protest and Artivism.

De opkomst van rechts populisme en de bijbehorende retoriek brengt een nieuwe relatie met zich mee tussen feit en fictie, gemeenschappelijkheid en vreemdheid. Terwijl het populisme het ‘gezond verstand’ aanspreekt om zijn ideologieën te normaliseren, cultiveert het ook extreme crisis-narratieven die het gezonde verstand juist tarten. Deze vervreemdende retoriek kan op zijn beurt weer creatieve kritische reacties oproepen.

Boletsi zal verkennen hoe post truth politics bevraagd kan worden via vormen van artivistisch protest waarin fictieve vormen uit literatuur, cinematografie of andere kunsten gecombineerd worden met strategieën van vervreemding. Deze beweging wordt in heel Europa gevolgd, maar Boletsi richt zich specifiek op het mediterrane Europa.

Prof. dr. M. (Maria) Boletsi

Faculteit der Geesteswetenschappen