Voor een studieopdracht maakte Dave Wismeijer, student Nederlandse Taal en Cultuur, samen met drie medestudenten een podcast over het satirische boek ‘Reize door het Aapenland’ van Gerrit Paape, uit 1788; een boek dat nu populairder is dan ooit. Hij was op vrijdag 5 februari, de dag waarop de nieuwste herdruk van het boek verscheen, te gast bij De Nieuws BV van NPO Radio 1 en deelde zijn inzichten over dit bijzondere en verrassend actuele boek.

Reize door het Aapenland gaat over een man die vlucht en terecht komt in het Aapenland, waar de apen als mensen proberen te leven en denken dat ze te maken hebben met een soortgenoot. Een tweedeling ontstaat: een groep apen wil door uiterlijke kenmerken te veranderen mens worden, terwijl de tweede groep zich richt op het innerlijk.

‘Het boek is ontzettend actueel, hoe gek dat ook klinkt – het is ongeveer 250 jaar geleden uitgebracht – maar het omschrijft op zo’n goede manier hoe een democratie uit de hand loopt en hoe iedereen in de maatschappij daar zijn steentje aan bijdraagt,’ aldus Wismeijer in de uitzending. Voor de uitzending is Wismeijer gevraagd een actueel onderwerp te kiezen dat goed te koppelen is aan het boek; een lastige uitdaging, want er waren wel meer actuele onderwerpen die terug te zien waren. ‘We hebben er uiteindelijk voor gekozen het te koppelen aan corona, omdat dat nu zo actueel is. In Aapenland is er een vergaderdrift – dat bestaat denk ik nog steeds als je naar de politiek kijkt – en ze stellen wetten waar ze zichzelf buiten stellen,’ legt Wismeijer uit.

Wismeijer looft de blijvende relevantie van het boek: ‘Zolang er democratische processen zijn zal dit boek herkenbaar blijven voor mensen, hoe dit werkt en hoe dit al heel lang werkt.’

Wil je meer te weten komen over dit bijzondere boek? Beluister de podcast gemaakt door de vier studenten en bekijk de aflevering van De Nieuws BV waarin Wismeijer te gast was: