Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Vanaf 19 maart toont Museum Het Schip in Amsterdam in samenwerking met de UvA en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) het kunstproject 'Grenzeloze inhoud'. In de tentoonstelling zijn twaalf transparante koffers te zien, ontworpen door John den Besten en gevuld door twaalf kunstenaars. Studenten van de master Conservation and Restoration of Cultural Heritage (specialisatie Contemporary Art) restaureerden de koffers als onderdeel van hun eerstejaars programma.
Vier van de twaalf koffers van Grenzeloze Inhoud
Vier van de twaalf koffers van Grenzeloze inhoud

Het kunstproject stamt uit 1983 en was een initiatief van de Nederlandse Kunststichting (NKS). Ontwerper John den Besten ontwierp twaalf transparante koffers, waarna kunstenaars door het hele land ideeën konden ontwikkelen voor het vullen van deze koffers. Overkoepelend thema werd 'De Reis'. De kunstenaars werden beperkt door de grootte en parallellogramvorm van de koffer, en door de materialen waarvan de koffer gemaakt was (een gelast metalen frame en transparant plastic folie). 

Uit 100 inzendingen viel de keuze op twaalf kunstenaars die de opdracht kregen een koffer te vullen: Klaus Peter Boegel, Boudewijn Corstiaensen, Michael Gibbs, Theo van de Goor, Heinz Georg Holtappels, Ronald in ‘t Hout, Ko de Jonge, Wijo Koek, Bob Lens, Johan Oskam, Flavio Pons en Roel QoQo.

Masterstudenten werken aan de restauratie van de koffers © Ellen Jansen

Oorspronkelijke intenties van de kunstenaars

De koffers van Grenzeloze inhoud maken deel uit van de Rijkscollectie RCE, een zeer uitgebreide collectie kunstobjecten die beschikbaar zijn voor bruiklenen aan musea en niet-museale instellingen. In augustus 2019 zijn de twaalf koffers voor educatieve doeleinden overgebracht naar het Ateliergebouw in Amsterdam, waar onderzoek en restauratie plaatsvinden. De RCE en de UvA werken al jaren nauw samen op het gebied van conservering en restauratie.

Masterstudenten van de opleiding Conservation and Restoration of Cultural Heritage (specialisatie Contemporary Art) van de UvA werd gevraagd om de twaalf koffers van Grenzeloze inhoud te conserveren en restaureren als onderdeel van hun eerstejaars programma. Het doel was de kunstwerken te conserveren tot een mate van stabiliteit die geschikt is voor toekomstige tentoonstellingen, zodanig dat de fysieke integriteit behouden blijft en de oorspronkelijke intenties van de kunstenaars inzichtelijk kunnen worden gemaakt voor het publiek. Om dat te bereiken, interviewden de studenten de kunstenaars of hun nabestaanden. Geen kunstenaar werkt immers zonder intellectuele bagage in de vorm van herinneringen, verlangens, ideeën en idealen.

De transparante koffers zijn te zien in het postkantoor van Museum Het Schip, waar ze staan in een entourage van de postverzendingen die juist zijn aangekomen of gaan vertrekken.