Voor het vak De Wereld op Straat van de bachelor Geschiedenis hebben eerstejaarsstudenten verschillende vlogs gemaakt. Een jury had de moeilijke taak om de winnaars aan te wijzen van de ‘Eerste en Enige Nederlandse Eerstejaars-Geschiedenis Vlogprijs’. Lees hieronder de uitslag en het commentaar van de jury.

Juryrapport en uitslag

Wij hebben de eer en het genoegen gehad om de vlogs te bekijken en te beoordelen. Dat was geen gemakkelijke opgave. De kwaliteit van het geleverde werk was, zeer, zeer hoog. Desondanks heeft de jury, na rijp beraad, unaniem gekozen voor de volgende top drie.

Onze nummer één, en daarmee de winnaar van de Eerste en Enige Nederlandse Eerstejaars-Geschiedenis Vlogprijs, is ‘Asterdorp’ van Mees, Donna, Rob, Kay en Max. Niets is moeilijker dan een onbekende en uitgewiste geschiedenis zichtbaar en boeiend te maken. Maar het is dit vijftal gelukt. Door innovatief gebruik van beeld – we roemden de visueel uiterst sterke intro! – door de opzet die vragen oproept en tegenstellingen suggereert waardoor de interesse gewekt en levend gehouden werd, door de duidelijke indeling en door, ook hier weer, ijzersterke maar onverwachte connecties tussen heden en verleden. Het is ook nog eens gestoeld op goed en diepgravend onderzoek.

Onze nummer twee is ‘Vrouwenhuis' van Ollie, Jorik en Youp. Ook zij zijn er in geslaagd om heden en verleden prachtig met elkaar te verbinden. Ze deden dat ook nog eens in een innovatieve vorm, met Youp in de studie en Ollie en Jorik op locatie. Hun vlog boeit van begin tot eind, en dankzij het constante kritische doorvragen – zonder dat het drammerig wordt! – wordt je als kijker deelgenoot van onbekende elementen in de geschiedenis van het Nederlandse feminisme.

Op nummer drie staat het vlog 'Paleis op de Dam' van Constantijn, Luc en Beau. Hun vlog over een wellicht overbekend Amsterdams icoon verrast, juist omdat ze direct een link maken met het heden. Als kijker wil je meer weten, en de kijker wordt beloond met informatie die opvallend diep graaft, waardoor we ook echt anders gaan kijken naar de wijze(n) waarop dit gebouw ons doet reflecteren op het eigen verleden en uitdaagt tot een kritische omgang daarmee. En dat alles in minder dan vijf minuten!

Felicitaties

De winnaars feliciteren we van harte, maar die felicitaties zijn er ook voor álle studenten en docenten die het vak De Wereld op Straat tot een groot succes hebben gemaakt. Het is niet gemakkelijk om in coronatijd te studeren of om college te geven. Veel van wat studeren leuk en zinvol maakt kan niet, of wordt moeilijker gemaakt door de afstand. Docenten en studenten samen zijn er echter in geslaagd nieuwe vormen te vinden om toch, ondanks alles, met elkaar het belangrijke gesprek aan te knopen over de geschiedenis om ons heen, die het straatbeeld en daarmee onze publieke ruimte helpt bepalen. In de vlogs hebben de studenten laten zien hoe de connecties tussen heden en verleden zichtbaar en tastbaar kan worden gemaakt.

De jury

De jury van de Eerste en Enige Nederlandse Eerstejaars-Geschiedenis Vlogprijs werd dit jaar gevormd door Jochem Boodt, beter bekend als Vlochem. Jochem is programmamanager van het Centre for the Promotion of Imports from developing countries van de Nederlandse overheid. Ook Gundy van Dijk, Hoofd Educatie & Interpretatie van het Van Gogh Museum en Tamara Boot, oud-student Publieksgeschiedenis en assistent van de opleiding maakten deel uit van de jury. Ook Samuël Kruizinga, directeur van de opleiding Geschiedenis, nam zitting in de jury.