Deze zomer publiceerde de Koninklijke Akademie van Wetenschappen het advies 'Sociale veiligheid in de Nederlandse wetenschap - Van papier naar praktijk'. In het rapport staat de preventie van ongewenst gedrag centraal. Maar wat is er eigenlijk typerend aan het academische bestel waardoor de universiteit een onveilige plek kan zijn? Marieke de Goede vraagt het aan hoogleraar Filosofie van wetenschap, techniek en politiek Huub Dijstelbloem, die meeschreef aan het rapport.

"Paradoxaal genoeg zie je in contexten waarin getracht wordt het beste uit mensen te halen, dit zich ook tegen die cultuur kan keren", aldus Dijstelbloem. "Preventie is zo belangrijk dat het ook echt moet; zodra je in een formeel traject van klachtafhandeling belandt, wordt het eigenlijk alleen maar erger."

Prof. dr. H.O. (Huub) Dijstelbloem

Faculteit der Geesteswetenschappen