Sinds kort heeft de Universiteit van Amsterdam een nieuwe, inspirerende plek voor innovatief onderzoek en onderwijs in de geesteswetenschappen: Humanities Labs. Het nieuwe expertisecentrum, gevestigd in het Bushuis aan de Kloveniersburgwal, is een bundeling van alle labs die de Faculteit der Geesteswetenschappen rijk is. Het is een plek van verbinding – tussen onderzoek en onderwijs, tussen verschillende vakgebieden, en tussen wetenschap en de samenleving.
Tijdens de opening op 17 november maakte een drone een bijzondere groepsfoto. (Foto: Bob Bronshoff)

Hebben apen gevoel voor ritme? Kan kunstmatige intelligentie bevooroordeeld zijn? En wat kan 17e-eeuws waterbeheer ons leren over duurzaam bouwen? Het is een greep uit de vele vragen waar de onderzoekers van de Humanities Labs zich mee bezighouden.

Geesteswetenschappers maken in hun onderzoek steeds vaker gebruik van innovatieve methoden en technieken – van eye-tracking tot netwerkanalyses, kunstmatige intelligentie en 3D-modellen. Dat vraagt om een krachtige infrastructuur die innovatief onderzoek faciliteert en kruisbestuiving tussen verschillende vakgebieden bevordert, aldus facultair onderzoeksdirecteur Irene Zwiep. ‘Deze bundeling van labs, midden in de stad, is meer dan de som der delen. Door het uitwisselen van onderzoeksvragen, methoden en technieken, door het gesprek tussen collega’s, en het delen van programmering en infrastructuur, kunnen de labs samen leren en vernieuwen.’

Verbinding leidt tot nieuwe inzichten

Humanities Labs wordt een toonaangevend expertisecentrum voor fundamenteel experiment en onderzoeksintensief onderwijs, met veel ruimte voor samenwerking met partners uit kunst, cultuur en maatschappelijke en private sectoren. Al deze verbindingen zullen zorgen voor nieuwe inzichten en perspectieven, die onontbeerlijk zijn bij het zoeken naar oplossingen voor hedendaagse uitdagingen. Zwiep: ‘Vraagstukken rond verbinding en burgerschap, ongelijkheid en maakbaarheid, de schuld van het verleden, vrijheid in tijden van dataficatie, deep fake & zero trust, de kloof tussen boeren en burgers, allemaal vragen ze om een geesteswetenschappelijk perspectief.'