De Social Science and Humanities Open Cloud for the Netherlands (SSHOC-NL) heeft €15,2 miljoen financiering toegekend gekregen uit de Nationale Roadmap Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur van NWO. Hiermee zal een digitale infrastructuur worden ontwikkeld die het mogelijk maakt om veilig en ethisch verantwoord grote hoeveelheden data aan elkaar te koppelen en te analyseren. Dit helpt onderzoekers uit de sociale en geesteswetenschappen bij het adresseren van urgente maatschappelijke vraagstukken, zoals polarisatie, klimaatverandering en sociale ongelijkheid.

Het project is een samenwerking tussen ODISSEI (Open Data Infrastructure for Social Science and Economic Innovations) en CLARIAH (Common Lab Research Infrastructure for the Arts and Humanities) en vijftien nationale kennispartners, waaronder de UvA, het Huygens Instituut, het Meertens Instituut en het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG).

Complexere vragen beantwoorden

Met de samenwerking slaan onderzoekers uit de sociale wetenschappen en de geesteswetenschappen de handen ineen. Door het bundelen van innovaties zal SSHOC-NL het delen, koppelen en combineren van data, hulpmiddelen en diensten mogelijk maken. ‘We gaan een infrastructuur ontwikkelen die toegang biedt tot data en tools die voor sociale wetenschappers en geesteswetenschappers relevant zijn. De verwachting is dat we daarmee ook complexere vragen kunnen beantwoorden,’ aldus UvA-hoogleraar Digitaal erfgoed Julia Noordegraaf.

Onderzoek naar polarisatie

Door het koppelen van bestaande instrumenten zal SSHOC-NL bijvoorbeeld interdisciplinair onderzoek naar polarisatie mogelijk maken, legt Noordegraaf uit. ‘Binnen CLARIAH bouwden we de Media Suite, een omgeving waarin onderzoekers kunnen werken met tools als spraak- en beeldherkenning voor audiovisuele data, zoals de collectie radio- en televisie-uitzendingen van Beeld en Geluid. ODISSEI ontwikkelde instrumenten voor het onderzoeken van publieke opinies, houdingen, waarden en mediaconsumptie van burgers. Door deze nu beide onder te brengen in de nieuwe infrastructuur van SSHOC-NL, kunnen we onderzoeken hoe het publieke debat over actuele kwesties zich ontwikkelt via diverse typen media, hoe het zijn wortels heeft in langer lopende discussies en hoe het wordt beleefd door burgers. Dit helpt ons om oplaaiende kwesties te relativeren en de rol van diverse media in de verspreiding en receptie ervan beter te begrijpen.’

Consortium

SSHOC-NL wordt geleid door Pearl Dykstra, hoogleraar Empirische sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Vanuit de UvA zijn naast Julia Noordegraaf ook Karina van Dalen-Oskam (hoogleraar Computationele literatuurwetenschap), Christian Olesen (universitair docent Digital Media and Cultural Heritage) en Eelke Heemskerk (universitair hoofddocent Politicologie) bij het project betrokken.