Schrijver Simone Atangana Bekono is dit studiejaar als honorary fellow aan de faculteit verbonden. Ter gelegenheid van haar benoeming wordt dit voorjaar op initiatief van Everdien Rietstap en Gaston Franssen voor het eerst een leesclubtournee georganiseerd, waarvoor haar alom geprezen debuutroman Confrontaties is geselecteerd.
Confrontaties (Copyright Simone Atangana Bekono/Uitgeverij Lebowski)

De roman Confrontaties van Simone Atangana Bekono staat in april en mei centraal bij acht verschillende leesclubbijeenkomsten en een slotbijeenkomst. De leesclubs worden geleid door verschillende moderatoren van de faculteit die vanuit hun expertise met studenten en medewerkers in gesprek gaan over de roman. Bij elke campusleesclub staat een ander thema centraal; mocht je tijd en zin hebben, dan kun je je voor meerdere sessies aanmelden. Om de leesclub voor te bereiden, kun je de roman nu al bestellen via de link onderaan de pagina.

Op maandagavond 22 mei wordt de reeks feestelijk afgesloten. Op deze avond presenteren we de verschillende leesclubperspectieven aan Simone Atangana Bekono. Ook komt ze zelf aan het woord en is er ruimte voor andere optredens.

Leesclubagenda

• maandag 17 april 19.00 - 21.00 uur: dr. Toni Pape (Mediastudies) - Verhouding tussen het individu en de samenleving. Locatie: De Nieuwe Boekhandel, Bos en Lommerweg 227, Amsterdam;
  • woensdag 19 april 16.00 - 17.00 uur: prof. dr. Gaston Franssen (Moderne Nederlandse letterkunde) - Insluiting en uitsluiting. Locatie: VOX-POP;
  • maandag 24 april 17.00 - 18.00 uur: dr. Tamara van Kessel (Erfgoedstudies) - Tegen de muur van de koloniale erfenis: tragiek en catharsis. Locatie:  VOC-Zaal;
  • woensdag 26 april 19.00 - 20.00 uur: Helios (studievereniging Neerlandistiek) - Het platteland. Locatie: VOX-POP;
  • dinsdag 9 mei 13.00 - 14.00 uur: prof. dr. Lisa Kuitert (Boekwetenschap), drs. Everdien Rietstap (Redacteur/editor) en Jasper Henderson (uitgever Thomas Rap en voormalig redacteur Simone Atangana Bekono) - Confrontaties tussen schrijver en uitgever. Locatie: VOC-Zaal;
  • donderdag 11 mei 15.00 - 16.00 uur: dr. Marleen Rensen (Moderne Europese literatuur) - Literatuur en engagement. Locatie: VOC-Zaal;
  • maandag 15 mei 17.00 - 18.00 uur: prof. dr. Feike Dietz (Historische Nederlandse letterkunde - De verbeelding van gender en leeftijd? Locatie: VOC-Zaal.
  • woensdag 17 mei 16.00 - 17.00 uur: dr. Rik Spanjers (Mediastudies) - Perspectief en empathie rondom de ik-persoon. Locatie: VOX-POP;
  • maandag 22 mei vanaf 20.00 uur: slotbijeenkomst Campusleesclub met Simone Atangana Bekono. Locatie: SPUI25.
Simone Atangana Bekono

Over Simone Atangana Bekono

Simone Atangana Bekono (1991) debuteerde met de bundeling van gedichten en brieven Hoe de eerste vonken zichtbaar waren (2017). Deze werd in 2018 bekroond met de Poëziedebuutprijs Aan Zee en in 2019 met het Charlotte Köhler Stipendium. In 2020 verscheen haar lovend ontvangen debuutroman Confrontaties die werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs 2021 en bekroond met de Hebban Debuutprijs, het Beste boek voor jongeren en de Anton Wachterprijs 2022 voor het beste literaire prozadebuut. De Volkskrant riep haar uit tot het literaire talent van 2020 én 2021. Op dit moment werkt Atangana Bekono mee aan de verfilming van haar debuut. Recent verscheen van haar hand het Brabants Boek Present Zo hoog de zon stond (2022). Ook schreef ze afgelopen jaar columns voor NRC en voor het Zomer Magazine van de Volkskrant en is ze begin dit jaar toegetreden tot de redactie van literair tijdschrift De Revisor.