Het project Oral History-Collaborative Open Science Research Environment (OH-CORE) van Sanneke Stigter is gehonoreerd vanuit het NWO Open Science Fund. Het project wil de barrières verlagen die onderzoekers tegenkomen bij het analyseren, deponeren en hergebruiken van interview data, en samenwerking mogelijk maken tussen onderzoekers en instellingen bij het werken met privacygevoelige data

OH-CORE zal samen met DANS-KNAW en SURF worden uitgewerkt in het verlengde van het infrastructurele onderzoeksproject Oral History – Stories at the Museum around Artworks (OH-SMArt) en ter ondersteuning van het NWO-OC XS onderzoek Smart Care. Het doel is om het duurzaam bewaren en veilig ontsluiten van uniek bronmateriaal voor de sociale- en geesteswetenschappen aanzienlijk te verbeteren. Met interviewmateriaal van de Universiteit van Amsterdam en bestaande infrastructurele componenten, ontwikkelen SURF en DANS-KNAW een dynamische virtuele oral history onderzoeksomgeving, waarin door de data-eigenaar geautoriseerde onderzoekers kunnen samenwerken. Het nieuwe systeem zal generiek inzetbaar zijn en eenvoudig in te bedden in de nationale digitale onderzoeksinfrastructuur.

Open Science Fund

Met het Open Science Fund worden projecten ondersteund gericht op het toepassen en stimuleren van open science praktijken. Hiermee zet NWO een stap voorwaarts om de manier waarop onderzoekers in Nederland worden erkend en gewaardeerd, te veranderen. Projecten op het gebied van Open Science krijgen een financiële impuls van maximaal 50.000 euro.

OH-SMArt

Oral History – Stories at the Museum around Artworks (OH-SMArt) is a long term initiative to significantly improve the digital research chain around using Oral History and spoken narratives, with research into artworks and museums as a use case.

Dr. S. (Sanneke) Stigter

Faculteit der Geesteswetenschappen