Aan het einde van de 16e eeuw werden in een voormalige minaret en een heuvel net buiten de stad Granada een perkament met een profetie en een reeks Arabischtalige loden boeken ontdekt. De vondsten leidden tot veel discussie in Europa en daarbuiten.

De schrijver Miguel de Cervantes maakte er toespelingen op in zijn Quijote. Waren het nieuwe bronnen voor de vroegste geschiedenis van het christendom, zoals de verdedigers meenden? In 1682 werden ze door de Paus veroordeeld als ketterse geschriften. In 2000 werden ze door het Vaticaan teruggegeven aan de Sacromonte Abdij in Granada.

Gerard Wiegers en Pieter Sjoerd van Koningsveld (emeritus hoogleraar islamologie Universiteit Leiden) hebben, met toestemming van de aartsbisschop van Granada, van alle originele teksten een kritische editie uitgegeven, vertaald en ingeleid. Het blijkt om zeer bijzondere islamitische geschriften te gaan, geschreven door Moriscos, onder dwang bekeerde moslims. De studie is in open access verschenen en kan worden gedownload.

Prof. dr. G.A. (Gerard) Wiegers

Faculteit der Geesteswetenschappen