Studenten van de bachelor Global Arts, Culture and Politics hebben voor het vak Writing Women Into History twee podcastafleveringen gemaakt. In beide afleveringen wordt aandacht besteed aan de onderbelichte rol van vrouwen in de geschiedenis.
Foto: Library of Congress (LOC)

Het gaat om een Nederlands- en Engelstalige aflevering. De Nederlandse aflevering focust zich op het leven van Hélène Dutrieu: een Belgische wielrenster, pilote en stuntvrouw. De Engelse aflevering gaat over de nalatenschap van moeders en de rol van moeders door de geschiedenis heen.

Opnieuw presenteren

‘In het vak Writing Women Into History leren studenten vrouwen de geschiedenis in te schrijven,’ vertelt universitair hoofddocent Judith Noorman. ‘Dit is echt een voorbeeld van ‘revisionist history’: je kijkt naar een representatie van het verleden, en om het meer inclusief te maken leg je de aandacht op onderbelichte onderwerpen.’

Volgens Noorman is het belangrijkste dat studenten leren dat ze zelf een rol te spelen hebben in hoe de geschiedenis wordt gepresenteerd. ‘Elke keer dat je ingrijpt in die representatie ben je een stukje geschiedenis niet aan het herschrijven, maar opnieuw aan het presenteren.’

Beide afleveringen zijn hieronder te beluisteren.