8 mei 2025
Kunsthistoricus Hanneke Grootenboer benadert schilderkunst niet zozeer als esthetisch of historisch object, maar als een vorm van denken. Vanuit een filosofische benadering laat zij zien hoe schilderijen functioneren als reflecties op thema’s als tijd, bestaan en zintuiglijke ervaring. Voor haar is een stilleven een visuele meditatie, een fenomenologie in verf.
Grootenboers werk kenmerkt zich door aandacht voor het ogenschijnlijk onbeduidende: schelpen, borduurwerk, of miniaturen in poppenhuizen. In haar analyses toont zij aan dat juist deze kleine objecten ons iets vertellen over universele, tijdloze thema’s zoals intimiteit en het zelf. Ze verbindt zo eeuwenoude visuele cultuur met hedendaagse filosofische vragen. Daarmee draagt zij bij aan een vernieuwende manier van kijken naar kunst, waarin betekenis, tijd en materialiteit met elkaar verweven zijn.
Stefania Milan is hoogleraar Critical Data Studies. In haar onderzoek belicht zij de schaduwzijden van een door data en algoritmes gedomineerde samenleving. Milan onderzoekt hoe technologische ontwikkelingen, zoals kunstmatige intelligentie, democratische processen kunnen ondermijnen. Dit thema bestudeert zij door inzichten uit geesteswetenschappen, sociale wetenschappen en computerwetenschappen te combineren.
Met haar interdisciplinaire benadering werpt Milan licht op de gevolgen van AI voor kwetsbare groepen, zowel in het westen als in het mondiale zuiden. Haar werk is niet alleen conceptueel van aard; ze werkt actief samen met betrokken partijen om bij te dragen aan rechtvaardige, duurzame oplossingen.