Hoogleraar Critical Data Studies Stefania Milan heeft van het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS-KNAW) een fellowshipbeurs ontvangen voor onderzoek naar de vraag hoe burgers zich verzetten tegen de implementatie van gezichtsherkenningstechnologie in de samenleving. Met de beurs kan Milan zich gedurende het studiejaar 2022-2023 volledig wijden aan dit onderzoek.

Geautomatiseerde gezichtsherkenningstechnologie sluipt de publieke ruimte steeds verder binnen. Het wordt geïmplementeerd om sneller aan boord van een vliegtuig te kunnen gaan, of om wetsovertreders te identificeren. Ondanks de veelbelovende mogelijkheden van deze vorm van biometrie gaan er ook steeds meer kritische stemmen op. Zo hekelde de Britse burgerrechtenorganisatie Liberty gezichtsherkenning als "arsenicum in de watervoorraad van de democratie".

Lage nauwkeurigheid, gebrekkige transparantie van de achterliggende software, gebrek aan democratisch toezicht en een potentieel buitensporige inzet van deze opdringerige vorm van gegevensverzameling zijn slechts enkele van de kanttekeningen die bij de technologie te plaatsen zijn.

Hoewel verschillende burgerrechtenorganisaties inmiddels campagnes hebben gelanceerd waarin kritiek wordt geuit op de technologie van gezichtsherkenning, staan burgers meestal nog buiten het debat. In het project Face Off! Resistance to Facial Recognition Technology in Public Spaces, waarin kritische datastudies, politieke sociologie en technologie worden gecombineerd, staat de vraag centraal hoe burgers de dreigingen van gezichtsherkenningstechnologie tegengaan door middel van discursieve interventies. Het onderzoekt hoe mensen de technologie begrijpen en hoe ze erop reageren.

NIAS-KNAW

Milan is een van de ongeveer vijftig wetenschappers, artiesten en schrijvers die voor het studiejaar 2022-2023 een NIAS-fellowship ontvangen.

Het NIAS – een van de instituten binnen de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) – biedt een fysieke en intellectuele ruimte voor geavanceerd onderzoek in de geesteswetenschappen en sociale wetenschappen dat gedreven is door nieuwsgierigheid en interdisciplinaire samenwerking. Nederlandse en internationale wetenschappers kunnen er tijdelijke fellowships krijgen. Het NIAS is gevestigd in Amsterdam.

Prof. dr. S. (Stefania) Milan

Faculteit der Geesteswetenschappen