Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Van ChatGPT en Gemini tot bedrijfsgerichte AI-tools: via apps wordt kunstmatige intelligentie (AI) steeds meer onderdeel van ons dagelijks leven. Hoe beïnvloeden die apps onze gebruikerservaringen, bedrijfsmodellen en digitale infrastructuren? Mediawetenschappers Esther Weltevrede en Fernando van der Vlist onderzochten het samen met hun masterstudenten via een intensieve datasprint in Humanities Labs.

De publicatie Appification in the Age of AI: Exploring AI App Cultures and Economies behandelt een breed scala aan AI-apps, variërend van mobiele apps en chatbots zoals ChatGPT tot bedrijfsgerichte AI-tools die worden verspreid via cloudmarktplaatsen. Via analyses en casestudies werpt de publicatie licht op de groeiende integratie van kunstmatige intelligentie (AI) in ons dagelijks leven via verschillende applicaties: de ‘appificatie’ van AI.

AI als culturele en economische kracht

In het rapport benadrukken de onderzoekers het belang van kritisch onderzoek naar apps en platformen om de culturele, economische en politieke impact van AI-technologie te begrijpen.

‘Deze publicatie laat zien hoe AI via apps steeds dieper verweven raakt met het dagelijks leven en digitale infrastructuren’, vertelt onderzoeker Esther Weltevrede. ‘Door AI-toepassingen in app stores, cloudmarktplaatsen en opkomende modelmarkten zoals de GPT Store te analyseren, maken we inzichtelijk dat AI niet alleen een technologie is, maar ook een culturele en economische kracht.’

Intensieve datasprint met studenten

De studies in het rapport zijn uitgevoerd samen met studenten van de UvA-master Cultural Data & AI, in het embedded research project The Appification of AI en de afsluitende sprint van het vak Appification: The Cultures and Economies of Apps.

‘Het onderzoek kwam tot stand tijdens een intensieve datasprint in de Humanities Labs, georganiseerd in samenwerking met twee andere keuzevakken uit de New Media & Digital Culture-track’, vertelt Weltevrede. ‘Het was inspirerend om een week lang intensief met studenten samen te werken aan empirische onderzoeksprojecten. We hebben de projecten afgesloten met een feestelijke posterpresentatie.’

Dr. E.J.T. (Esther) Weltevrede

Faculteit der Geesteswetenschappen

Dep. Mediastudies

Dr. F.N. (Fernando) van der Vlist

Faculteit der Geesteswetenschappen

Dep. Mediastudies