Virtual Reality biedt levensechte 3D ervaringen. Zo kan wat ver weg voelt, heel dichtbij worden gebracht. Bijvoorbeeld de impact die onze consumptie van voedsel en plastic elders in de wereld heeft of in de toekomst. Virtual Reality heeft hierdoor de potentie om de ‘psychologische afstand’ te verkleinen die veel mensen ervaren tot de gevolgen van hun gedrag. Leer meer over dit concept van ‘psychologische afstand’, gedragsonderzoek naar Virtual Reality en maak kennis met een virtuele tijdsmachine rond plasticverbruik.
Kerngegevens van evenement Een ver-van-mijn-bedshow? Over Virtual Reality en het beïnvloeden van gedrag
19 juni 2023
20:00 -21:30
SPUI25

De impact van ons gedrag op de planeet voelt vaak als een ver-van-ons-bed show. We vinden het wel erg, maar we hebben in onze directe omgeving op dit moment vaak geen last van de nadelige effecten en daarom passen we ons gedrag niet grondig aan.

Virtual Reality is een computertechniek waarbij het lijkt alsof je in een andere werkelijkheid bent. Leuk om even te ontsnappen aan de realiteit en een virtuele wereld in te duiken. Maar VR wordt ook steeds meer ingezet om het welzijn en de gezondheid van burgers te vergroten, en het gedrag van mensen te beïnvloeden.

Tijdens deze avond laten we zien hoe je met VR duurzaam gedrag kan stimuleren, onder andere door de psychologische afstand te verkleinen.

Presentaties

Het concept ‘psychologische afstand’

Tijdens deze bijeenkomst presenteren wetenschappers van de Faculteit Maatschappij & Gedrag hoe zij VR in hun onderzoek inzetten. Maar eerst werpt hoogleraar sociale psychologie Frenk van Harreveld meer licht op het concept van psychologische afstand. Wat is dit precies, hoe belemmert dit ons in ons gedrag en wat kan je eraan doen?

Een virtuele supermarkt

Communicatiewetenschapper Marijn Meijers ontwikkelde met haar team een virtuele supermarkt waarin milieuvriendelijk gedrag wordt gestimuleerd. Tijdens het winkelen in deze supermarkt krijgen deelnemers direct feedback op hun keuzes en leren zo wat eigenlijk de milieu-impact van het gekozen product is, en wat een beter alternatief. Iets wat je eigenlijk vaak niet weet. ‘Mensen werden versterkt in het gevoel dat ze zelf een stukje regie hebben en dat ze door milieuvriendelijke voedselkeuzes een bijdrage kunnen leveren aan een duurzamere wereld’, vertelt Meijers over het effect van de supermarkt.

Een interactieve tijdmachine

Ook Zeph van Berlo en Hande Sungur onderzochten de potentie van VR in het bevorderen van duurzaam gedrag. Zij ontwikkelden een interactieve tijdmachine waarin je kunt ervaren hoe jouw plastic afvalberg door de tijd heen groeit door de keuzes die je maakt. Gelukkig leer je ook van alles over plastic, vervuiling en alternatieven en kun je met die kennis weer terugreizen in de tijd. ‘Deelnemers maakten daarna niet alleen meer duurzame keuzes in de tijdmachine, ze gebruikten ook in het dagelijkse leven minder plastic’, vertellen de onderzoekers. Via het FMG Fonds proberen ze nu geld op te halen om deze tijdmachine samen met kinderen om te bouwen voor kinderen. Want jong geleerd is oud gedaan. In deze video leggen Zeph en Hande uit hoe de inzet van VR kan helpen om plasticconsumptie te verminderen of lees hier meer over deze crowdfundingsactie.

Over de sprekers

Frenk van Harreveld is hoogleraar sociale psychologie en expert op het gebied van hoe onzekerheid wordt ervaren en hoe dit invloed heeft op hoe mensen naar de wereld kijken en zich gedragen.

Marijn Meijers is universitair docent persuasieve communicatie. Haar onderzoek en onderwijs richt zich op milieuvriendelijk gedrag en hoe dit te stimuleren door middel van communicatie.

Ook Zeph van Berlo is universitair docent persuasieve communicatie. Hij bestudeert de toepassing van virtual en augmented reality op gedragsverandering. Verder onderzoekt hij de rol van gamificatie in persuasieve boodschappen, en is hij expert op het gebied van gamified advertising.

Communicatiewetenschapper en universitair docent in Youth and Media Entertaintment Hande Sungur richt zich in haar onderzoek op de potentie van Virtual Reality en Augmented Reality en Videogames. Haar interesse gaat daarbij uit naar de overtuigingskracht van communicatie rond duurzaamheid en gezondheid.

SPUI25

Spui 25-27