
Het project wordt geleid door Hande Sungur van de Universiteit van Amsterdam en gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), binnen het programma Creatieve Industrie - Kennis Innovatie Mapping (KIEM).
Het verkleinen van de psychologische afstand
Al weten we allemaal dat de oceanen zijn vervuild door plastic, het kan nog steeds aanvoelen als een ver-van-mijn-bed-probleem waar we weinig invloed op hebben. “We denken dat virtual reality een technologie is waarmee we die psychologische afstand tot het probleem kunnen verkleinen en de empathie kunnen verhogen. Kennis opdoen over plasticvervuiling in een meeslepende omgeving kan volgens ons heel doeltreffend werken,” aldus Sungur.
Schoonheid en vervuiling zien
In de meeslepende en interactieve virtualrealityomgeving kun je straks de ocenaan induiken en zowel haar schoonheid als de vervuiling ervaren. Als gebruiker zal je over verschillende soorten plastic leren en wat je in jouw eigen dagelijkse routine kunt doen om plasticverbruik te verminderen.
Projectfinanciering en partners
Het project wordt gefinancierd in het kader van het 'Creatieve Industrie - Kiem' programma van de NWO. Dit programma financiert fundamentele en industriële kortetermijnonderzoeken en -samenwerkingen tussen private en openbare partijen en kennisinstellingen. Sungur zal samenwerken met:
- het virtualrealitybedrijf WeMakeVR, dat zal helpen de virtual realitybeleving te ontwikkelen;
- het Amsterdam Sustainability Institute, dat de deskundigheid over aan duurzaamheid verwante informatie zal leveren;
- het initiatief A Broader Mind van de Vrije Universiteit Amsterdam, een onderwijsgroep op de Vrije Universiteit die de ervaring zal integreren in haar cursussen die verband houden met duurzaamheid;
- onderzoekers Tilo Hartmann en Guido van Koningsbruggen van de Vrije Universiteit (Communicatiewetenschappen) en Zeph van Berlo van de Universiteit van Amsterdam (Communicatiewetenschappen).
Het project loopt van januari 2020 tot januari 2021.