De snelheid waarmee mensen zich aanpassen om het coronavirus te bestrijden is indrukwekkend. Maar het staat ook in contrast met de snelheid van aanpassingen om klimaatverandering tegen te gaan. Waarom houden we ons wel aan richtlijnen rond covid19, maar hebben we veel meer moeite met die om de klimaatcrisis af te wenden? .

Het coronavirus heeft in korte tijd onze wereld veranderd. De snelheid waarmee mensen zich hebben aangepast om de verspreiding van het coronavirus te beperken is indrukwekkend. Individuen, organisaties en overheden hebben zich bereid getoond om hun gedrag in grote mate aan te passen. Dit staat in contrast met de snelheid en motivatie van individuen, organisaties en overheden om hun gedrag aan te passen bij andere mondiale kwesties, zoals klimaatverandering.

Inzicht in ene crisis helpt bij bestrijding van andere

De coronacrisis en klimaatcrisis zijn uiteraard verschillend van aard, toch kunnen we lessen trekken uit ons gedrag nu en zo manieren vinden om ook met de klimaatcrisis om te gaan. Om het coronavirus te stoppen, worden mensen bijvoorbeeld gevraagd zich aan verschillende richtlijnen te houden zoals 1.5 meter afstand houden en handen wassen. Terwijl om de klimaatcrisis te beperken bijvoorbeeld aan mensen wordt gevraagd om minder te vliegen of minder vlees te eten. Hoe maken mensen hun afwegingen bij deze richtlijnen?

Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam gaan op zoek naar de redenen dat mensen zich aan de coronarichtlijnen houden en hun gedrag aanpassen. Deze inzichten zullen ze vervolgens vergelijken met redenen van mensen om hun gedrag aan te passen wanneer het gaat om andere mondiale kwesties. Hiermee hopen ze te leren over de verschillen en overeenkomsten. Deze kennis kan in een later stadium worden gebruikt om manieren te ontwikkelen die mensen kunnen motiveren zich ook klimaatvriendelijker te gedragen.

Dr. M.H.C. (Marijn) Meijers

Programmagroep: Persuasive Communication