De COVID-19 pandemie heeft niet alleen gevolgen voor onze gezondheid, maar ook voor werkgelegenheid, armoede, sociale contacten en onderwijs. Een onderzoeksteam geleid door de UvA en EUR gaat de maatschappelijke consequenties van de COVID-19 pandemie in kaart brengen, gefinancierd door ZonMW.
Logo van ZonMw

De grote maatschappelijke effecten van de COVID-19 pandemie zullen niet gelijk verdeeld zijn over de samenleving en bestaande ongelijkheden in de samenleving kunnen hierdoor worden versterkt. Een onderzoeksteam van de UvA, EUR en VU gaat de gevolgen van het coronavirus op maatschappelijke ongelijkheden daarom in kaart brengen.

Specifiek kijkt het onderzoeksteam naar de terreinen van werk en inkomen, het onderwijs, sociaal-psychologisch welbevinden, en onderlinge solidariteit en vertrouwen. Ze gaan op zoek naar maatschappelijke scheidslijnen, zullen kwetsbare groepen identificeren, en beleidsstrategieën formuleren voor het versterken van veerkracht van personen, organisaties en samenleving.

Resultaten online en via Twitter

Om de maatschappelijke zichtbaarheid van het project te vergroten sluit het project aan bij een ander ZonMW top-down gefinancierd project, ‘Social Impact of Physical Distancing on Vulnerable Populations during COVID-19 in the Netherlands’ (geleid door UvA wetenschappers Danny de Vries en Jeannette Pols), en bij hun website www.coronatijden.nl. Via deze website zal het onderzoeksteam nieuwe bevindingen op toegankelijke wijze rapporteren. Ook geven ze via sociale media aandacht aan de bevindingen (met name via Twitter).

Het onderzoeksteam

Het onderzoeksteam bestaat uit:

• Herman van de Werfhorst (hoofdaanvrager), Thijs Bol, Sara Geven en Monique Volman van de Universiteit van Amsterdam
  • Godfried Engbersen (mede projectleider) en Marianne van Bochove van de Erasmus Universiteit Rotterdam
  • André Kouwel van de Vrije Universiteit Amsterdam

Het project wordt mogelijk gemaakt door ZonMw.