Komend weekend gaan onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam het gedrag van bezoekers aan de kunstbeurs ‘Smart Distance Lab -The Art Fair’ analyseren. Met behulp van speciale badges wordt gemeten in hoeverre mensen zich aan de 1,5 meter afstand houden. Dit onderzoek hoopt zo bij te dragen aan succesvolle coronaprotocollen voor evenementen.

Om in de praktijk te onderzoeken welke maatregelen goed werken, wat beter kan en welke nieuwe slimme oplossingen er kunnen worden bedacht, gaan wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam (in samenwerking met organisaties) onderzoek doen naar coronamaatregelen tijdens evenementen. Het doel van dit onderzoek is om festivals, beurzen en andere grote evenementen te helpen op een veilige manier te kunnen organiseren. Dit onderzoek vindt plaats op 28, 29 en 30 augustus, in de setting van de kunstbeurs ‘Smart Distance Lab – the Art Fair’.

Hoe wordt het gedrag onderzocht?

Alle bezoekers krijgen een Social Distancing Sensor, ontwikkeld door de bedrijven Sentech en Focus Technologies.  Dit apparaat meet hoe ver iemand van een ander persoon met een Social Distancing Sensor is verwijderd.

social distancing censor
social distancing censor die tijdens het onderzoek wordt gebruikt

Ook zal de hal van de kunstbeurs vol hangen met meetinstrumenten, die relevante zaken bijhouden als luchtvochtigheid en temperatuur. ‘We gaan bijvoorbeeld kijken of het effect heeft als badges gaan piepen wanneer bezoekers te dicht bij elkaar komen en we testen verschillende looprichtingen tegen elkaar’, vertelt UvA wetenschapper Denny Borsboom, die onderzoek doet op het evenement.

‘Wij gaan die data vervolgens analyseren met methoden die we in het verlengde van Science versus Corona – een initiatief om namens de wetenschap aan oplossingen te werken – hebben ontwikkeld’, voegt Borsboom toe. Met deze methoden kan inzichtelijk gemaakt worden hoe riskant het gedrag van de groep mensen als geheel is.

Over Smart Distance Lab – the Art Fair

In 2019 en 2020 studeerden er honderden kunstenaars af. Een groep die hun loopbaan als gevolg van de Corona-uitbraak hard zag geraakt. Uit deze groep kunstenaars selecteerden curatoren, journalisten, docenten en kunstprofessionals 28 toptalenten die hun werk zullen tonen op de ‘Smart Distance Lab – the Art Fair’ in de Kromhouthal in Amsterdam.

Hiermee draagt het lab via meer inzicht in gedrag bij aan succesvolle protocollen in de culturele sector én wordt er tegelijkertijd een platform voor kunstenaars gecreëerd die juist in deze tijd hard extra aandacht kunnen gebruiken.

Deelname

www.SmartDistanceLab.nl. De toegang en het bezoek aan deze kunstbeurs lopen geheel volgens de RIVM-richtlijnen.