Economische sancties worden wereldwijd steeds meer toegepast. 'Democratie en liberale instituties hebben geleid tot minder oorlog, maar tegelijkertijd – paradoxaal genoeg – tot meer economische dwang, als nieuwe manier om macht uit te oefenen in internationale betrekkingen', concludeert politicoloog Dawid Walentek in zijn proefschrift over het toenemende gebruik en het succes van sancties.

Er wordt vaak gesteld dat de opkomst van democratie en liberale instituties als de VN en de NAVO, samen met onze maatschappelijke afkeer van geweld en oorlog, tot samenwerking en vrede tussen staten leidt. En inderdaad, sinds het einde van de Koude Oorlog is er minder oorlog. Maar tegelijkertijd is het gebruik van economische dwang flink toegenomen.

Dawid Walentek, promovendus in de Politieke Economie, onderzocht dit toenemende gebruik van economische sancties en stelt dat – paradoxaal genoeg – democratie en liberale instituties de voedingsbodem hebben gecreëerd voor de opkomst van economische sancties. 'De uitoefening van macht in internationale betrekkingen heeft zich verplaatst van militaire interventie naar economische dwang', concludeert Walentek. 'In plaats van te verdwijnen is de machtsuitoefening van gedaante veranderd.'

Sancties lijken een menselijkere en beschaafdere manier om druk uit te oefenen

Economische sancties zijn strafmaatregelen op handelsgebied die landen opleggen aan andere staten of groepen als reactie op geopolitieke uitdagingen als terrorisme en conflicten of andere politieke, militaire en sociale kwesties. 'Sancties vormen een heel breed instrument dat staten overal ter wereld gebruiken om dwang uit te oefenen op andere staten of om zichzelf te beschermen. Denk aan de beperkingen ten aanzien van producten uit Rusland na de annexatie van de Krim, of de strenge inperking van zakelijke transacties met Iran vanwege het kernwapenprogramma van dat land. Maar niet alleen liberale staten passen sancties toe, ook autoritaire spelers als China maken steeds vaker gebruik van het instrument van economische dwang', licht Walentek toe.

'Beleidsmakers presenteren sancties als een menselijkere en beschaafdere manier om druk uit te oefenen, die dus passen bij staten in de liberale orde van na de Koude Oorlog. Tegelijkertijd zijn de indirecte gevolgen van sancties – zelfs van gerichte sancties – voor de gewone burger niet goed zichtbaar, evenals de doorwerking van sancties van land tot land via complexe handelsketens. Ik zou zeker niet willen beweren dat liberale staten niet moeten handelen in het geval van, bijvoorbeeld, mensenrechtenschendingen. Maar het toenemende gebruik van economische sancties vraagt om strategisch denken en inzicht in de dynamiek van economische dwanguitoefening', aldus Walentek.

Van persoonlijke naar academische nieuwsgierigheid

'Mijn belangstelling voor het onderwerp werd gewekt toen ik nog voor de Poolse ambassade in Den Haag werkte, toen de EU restrictieve maatregelen had genomen naar aanleiding van de crisis in Oekraïne en Rusland reageerde met tegenmaatregelen. Op de ambassade kregen we een lijst met artikelen die niet meer naar Rusland mochten worden geëxporteerd en waarvoor snel nieuwe afnemers moesten worden gezocht. Dat confronteerde mij met de relatie tussen politieke beslissingen en de dynamiek van de economische uitwisseling tussen landen.'

'Toen ik me verder in het onderwerp economische sancties verdiepte, kwam ik er al snel achter dat er weliswaar veel is geschreven over de effectiviteit van sancties – of ze wel of niet werken – maar nauwelijks over hoe het komt dat ze zoveel meer voorkomen. Sinds het einde van de Koude Oorlog zijn sancties een steeds belangrijker instrument geworden om dwang uit te oefenen.'

Democratieën leggen eerder economische sancties op