Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam presenteren deze week resultaten van onderzoek naar het inrichten van grote evenementen in coronatijd aan het Ministerie van Economische Zaken. Eénrichtingsverkeer gecombineerd met het gebruik van een buzzer blijkt het beste te werken om de afstand tussen bezoekers te maximaliseren. De gedragswetenschappers werken nu verder aan een adviseringssysteem en simulatiemodellen voor afstand houden.
twee figuren houden afstand terwijl een virusbolletje tussen hen in staat
(beeld: Pixabay)

In het Smart Distance Lab werd in de Amsterdamse Kromhouthal geëxperimenteerd met het inrichten van een groot evenement. Gedurende drie dagen werd met sensors en camera’s gemeten hoeveel afstand mensen hielden. Daarbij werden verschillende interventies uitgetest: verschillende bewegwijzering (tweerichtingsverkeer, éénrichtingsverkeer, of een vrije looprichting), mondkapjes of niet, en er werd gemeten of het gebruik van een 1,5 meter buzzer helpt bij het afstand houden.

Eénrichtingsverkeer en een buzzer

Uit de data-analyse blijkt dat éénrichtingsverkeer gecombineerd met het gebruik van een buzzer het beste werkt om de afstand tussen bezoekers te maximaliseren. Het dragen van mondkapjes, wat zou kunnen leiden tot een toename van risicogedrag omdat mensen zich veiliger voelen, had geen meetbaar effect. Ook met een mondkapje op hielden mensen dus nog steeds netjes afstand.

Systematisch gedragsonderzoek

‘Het belangrijkste resultaat is echter de methodologie zelf’, zegt UvA-hoogleraar Psychologische Methodenleer Denny Borsboom, die samen met collega’s Tessa Blanken, Fabian Dablander, en Charlotte Tanis en een multidisciplinair team uit het Science versus Corona project de methodologie achter het experiment uitdacht. Science versus Corona is een initiatief waarin experts uit verschillende disciplines samen het coronavirus bestrijden. ‘Met de combinatie van gedragsinterventies, meetmethoden, en data-analyse kunnen we systematisch gedragsonderzoek gaan organiseren om evenementen zo veilig mogelijk te maken,’ concludeert Borsboom.

Een onderzoeks- en adviseringssysteem en simulatiemodellen voor afstand houden

Met steun van het UvA valorisatie fonds zetten de onderzoekers nu een onderzoeks- en adviseringssysteem op dat evenementenorganisaties kunnen gebruiken om hun evenement door te lichten. In samenwerking met het Institute for Advanced Study wordt daarnaast gewerkt aan technieken waarmee de metingen kunnen worden gebruikt om simulatiemodellen voor afstand houden te ontwikkelen. Met zulke computermodellen moet het mogelijk worden om ruimtes al in de ontwerpfase coronaproof op te zetten. Ook musea, theaters, en supermarkten moeten van deze systemen gebruik kunnen gaan maken.

Denny Borsboom