Onderzoekers van zes verschillende ziekenhuizen gaan onderzoek doen naar hersenschade als gevolg van het coronavirus.

Vanuit het Amsterdam UMC / de Universiteit van Amsterdam is Esmée Verwijk bij dit onderzoek betrokken, klinisch neuropsycholoog in Amsterdam UMC en universitair docent bij de programmagroep Brein en Cognitie, onderdeel van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen (FMG).  Samen met onderzoeksleider dr. Janneke Horn, neuroloog en intensivist Amsterdam UMC, coördineert Verwijk het onderzoek voor de Amsterdamse regio.

Cognitieve testen

‘In het onderzoek worden patiënten uit de eerste coronagolf meegenomen’, vertelt Verwijk. ‘Ze worden onderzocht op de cognitieve gevolgen van het virus. 6 tot 9 maanden na ontslag uit het ziekenhuis nemen we cognitieve testen af en maken we een MRI-scan van de hersenen om de mogelijke hersenschade te zien. Ook vullen patiënten en hun naasten vragenlijsten in om te bepalen hoe zij zich voelen. De resultaten van het onderzoek worden ingezet om de juiste behandelingen te geven aan toekomstige coronapatiënten.’

Gevolgen voor de hersenen

Corona heeft mogelijk gevolgen voor de hersenen. Sommige patiënten rapporteren nog maanden na ontslag uit de kliniek cognitieve klachten, zoals verminderde aandacht en concentratie, problemen met herinneren en met plannen. Ook extreme vermoeidheid komt bij veel mensen voor.

Het onderzoek wordt gefinancierd door de Hersenstichting die de benodigde 325.000 euro ophaalde door middel van een crowdfundactie.