Een landelijk consortium van depressieonderzoekers gaat onderzoek doen naar elektroconvulsie therapie en hoe deze te verbeteren voor de behandeling van depressie. Het consortium bestaat uit onderzoekers van acht verschillende instituten verspreid over het hele land. Vanuit de FMG gaat klinisch psycholoog Esmée Verwijk onderzoek doen naar ECT gerelateerde cognitieve bijwerkingen en of die te voorspellen zijn.

Hersenstimulatie via elektroconvulsieve therapie (ECT) is volgens de onderzoekers een veilige en effectieve behandeling, maar in Nederland wordt deze weinig en mogelijk te laat toegepast.  Het consortium benoemt hiervoor drie oorzaken waarin ze in het onderzoek op in willen gaan:

1. Er is onbekendheid over de effectiviteit van de behandeling en de positie in een behandelprotocol bij cliënten, naasten en professionals
  2. Vaak wordt gedacht dat ECT duurder is dan andere behandelingen
  3. Er bestaat een negatief beeld rondom ECT

Online keuze tool

Met de subsidie van ZonMw worden de (kosten-)effectiviteit en de bijwerkingen van ECT onderzocht en worden nieuwe gegevens verzameld waarmee behandeling met ECT versus medicatie direct vergeleken kunnen worden. Samen met cliënten en hun familie wordt er daarnaast een informatieve website ontwikkeld om hen te ondersteunen in het beslissingsproces voor het ondergaan van een ECT behandeling. Het overkoepelde doel is om het negatieve beeld en onbekendheid rondom ECT te minderen en de kennis over (kosten-) effectiviteit en veiligheid van ECT te vergroten.

Het consortium van depressieonderzoekers staat onder leiding van psychiater Annemiek Dols (Amsterdam UMC) en ontvangt 600.000 euro subsidie van ZonMw.

Dr. E. (Esmée) Verwijk

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen