Dr. Maggi Leung is benoemd tot hoogleraar in de Internationale Ontwikkelingsstudies aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Maggi Leung (foto: Kirsten van Santen)

Maggi Leung is opgeleid als geograaf en migratiewetenschapper. Haar onderzoek is gericht op het verklaren van de heersende ongelijke sociaalruimtelijke impact van de stromen die onze onderling verbonden wereld bepalen. Leung streeft ernaar inzichten te realiseren die bijdragen aan een rechtvaardigere en duurzamere toekomst. Zij gaat uit van multiscalaire (variërend van mondiaal tot individueel), intersectionele en translokale gezichtspunten en richt zich in haar onderzoek vooral op kansen en uitdagingen van migratie, met een focus op hiermee samenhangend onrecht; internationalisering van onderwijs en kennismobiliteit; en Chinees transnationalisme en impact op de mondiale ontwikkeling.

Als hoogleraar aan de UvA zal Leung deze onderzoeksthema’s doorontwikkelen. De bachelor- en mastercursussen die zij zal geven zullen ook gericht zijn op belangrijke maatschappelijke kwesties, waaronder migratie en mobiliteit, politiek van kennis en de toenemende invloed van China in de mondiale ontwikkeling.

Over Maggi Leung

Leung is geboren en getogen in Hongkong. Zij studeerde af in de Verenigde Staten (BA aan Dartmouth College en MA aan de University of Minnesota-Twin Cities) en promoveerde in 2002 in Sociale Geografie aan de Universiteit van Bremen in Duitsland. Leung begon haar academische carrière aan de Chinese Universiteit van Hongkong (2002-2006) en de Universiteit van Hongkong (2007-2010). Tussen deze twee aanstellingen was zij als Humboldt-onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Bonn. Eind 2010 begon zij als universitair docent internationale ontwikkelingsstudies aan het departement Sociale Geografie en Planologie van de Universiteit Utrecht, waar zij sinds 2011 als universitair hoofddocent werkt.

Leung heeft uitgebreide ervaring met op veldwerk gebaseerd onderzoek in Azië (Hongkong, China, Indonesië en Vietnam), Afrika (Ethiopië en Zambia) en Europa (Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk). Zij heeft onderzoek verricht over het geheel van het urbaan-rurale continuüm. Haar onderzoek blijft in hoofdzaak gericht op steden, maar in veel van haar recente werk worden kansen en uitdagingen onderzocht op het gebied van ontwikkeling in ‘krimpgebieden’ of plaatsen die naar de periferie zijn opgeschoven.

Leung heeft brede onderwijservaring. Zij heeft in verschillende onderwijscontexten gedoceerd en een groot aantal cursussen en programma’s op bachelor- en masterniveau opgezet. Zij is niet alleen toegewijd aan de onderwijspraktijk, maar is ook betrokken bij onderzoek en initiatieven in verband met onderwijs.

Om de impact van haar onderzoek te optimaliseren, gaat Leung co-creatieve, actie- en oplossingsgerichte partnerschappen aan met academische en maatschappelijke actoren. Zij spant zich in voor het vertalen en verspreiden van onderzoeksbevindingen naar diverse doelgroepen door middel van verschillende media en activiteiten.