Birte Forstmann, hoogleraar Neuroimaging in Cognitive Neuroscience, heeft van de Europese Onderzoeksraad (ERC) een Proof of Concept-beurs ontvangen voor het project DeepBrainVascu. Met de beurs wil zij een atlas maken van de nuclei, verbindingen en vasculatuur van het menselijke diepe brein om ongewenste bijwerkingen van diepe hersenstimulatie te helpen verminderen.
(foto: Shutterstock)

Diepe hersenstimulatie, kortweg DBS, is een van de meest veelbelovende chirurgische behandelingen voor bewegingsstoornissen zoals de ziekte van Parkinson en neuropsychiatrische aandoeningen zoals obsessieve compulsieve stoornis. Tijdens een DBS-operatie wordt een micro-elektrode diep in de hersenen gebracht met als doel kleine subcorticale nuclei te stimuleren om ziektegerelateerde symptomen zoals rigiditeit en tremor, die te zien zijn bij patiënten met de ziekte van Parkinson, te verlichten.

Vermindering van ongewenste bijwerkingen

Uit studies naar DBS bij parkinsonpatiënten blijkt dat een suboptimale plaatsing van elektroden in de hersenen kan leiden tot veranderingen in cognitieve processen (aandacht, mentale snelheid, reactie-inhibitie) en affectieve toestanden (depressie, hypomanie, angst, hyperseksualiteit en hallucinaties). Er wordt gespeculeerd dat deze ongewenste bijwerkingen van DBS het gevolg zijn van de stimulatie van andere subgebieden dan de motorische zone binnen subcorticale nuclei, de stimulatie van witte-materieverbindingen of de ontregeling van de bloedstroom naar naburige gebieden.

Forstmann wil een atlas maken van de nuclei, verbindingen en vasculatuur van het menselijke diepe brein om het resultaat van DBS aanzienlijk te verbeteren door ongewenste bijwerkingen in sterke mate te verminderen.

Partners/medeaanvragers

Forstmann zal de atlas samen met dr. Pierre-Louis Bazin (Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences), Dr Anneke Alkemade (Universiteit van Amsterdam) en Steven Miletic MSc (Universiteit van Amsterdam) maken.

Proof of Concept ERC

De Proof of Concept-competitie van ERC staat alleen open voor ERC-begunstigden. De beurzen van 150.000 euro elk worden gebruikt om het commerciële of maatschappelijke potentieel van de resultaten van de onderzoeksprojecten van de begunstigden in kaart te brengen. Deze financiering maakt deel uit van het onderzoeks- en innovatieprogramma van de EU, Horizon Europa. Een overzicht van de 55 begunstigden van deze Proof of Concept-oproep van ERC vind je hier op de ERC-website.

Prof. dr. B.U. (Birte) Forstmann

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen