Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker nu we zo veel online doen: van het zoeken van een huis of partner tot online leren of werken. Mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, kunnen ook minder digitale vaardigheden hebben en het gebruik van hun telefoon of computer bijvoorbeeld lastig vinden. Om zelf hun digitale vaardigheden te testen en te leren hoe ze deze kunnen verbeteren, ontwikkelen communicatiewetenschappers van de Universiteit van Amsterdam een aangepaste versie van hun DigIQ-tool.

Om op een goede en veilige manier gebruik te maken van de mogelijkheden van het internet, hebben alle Nederlandse burgers digitale kennis en vaardigheden nodig. Zodat ze bijvoorbeeld online kunnen vinden wat ze nodig hebben, maar niet het slachtoffer worden van cybercrime. Met de DigIQ-tool kunnen burgers straks hun digitale vaardigheden en kennis testen en persoonlijk advies krijgen hoe ze hun digitale vaardigheden kunnen verbeteren, inclusief waar je relevante cursussen en informatie kunt vinden.

Deze tool wordt binnen het project Digital Competence across the Lifespan aan de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld voor de algemene bevolking (met financiering van het Nederlandse ministerie van Binnenlandse Zaken) en begin volgend jaar opgeleverd. ‘We weten echter niet in hoeverre de algemene versie van de tool ook geschikt zal zijn voor laaggeletterden, voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven’, stellen de onderzoekers.

Met behulp van een subsidie van de Stichting GO Fonds gaan de onderzoekers daarom testen in hoeverre de DigIQ-tool ook voor laaggeletterden geschikt en effectief is en welke aanpassingen er nodig zijn. Communicatiewetenschappers Dian de Vries, Jessica Piotrowski en Frank Huysmans werken hiervoor samen met Bibliotheek Utrecht en Stichting BiSC. Het project loopt van november 2022 tot april 2024.

Vragen?

Voor vragen over het project kun je contact opnemen met een van de onderzoekers.

Prof. dr. J. (Jessica) Piotrowski

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen